Původní text naleznete na: www.reflex.cz/Clanek12976.html

Waterloo po česku

Napsat, že Waterloo po česku je špatný film, by bylo nepochopení a podcenění situace. Víta Olmera jsem si vždycky vážil jako inteligentního filmaře, který jenom neměl v posledních deseti letech štěstí. Jeho pokusy o žánrové filmy - akční thriller Nahota na prodej, erotický thriller Playgirls 1, 2 - či televizní sitcom Policajti z předměstí sice skončily nezdarem, ale byla tu ještě naděje, že až si pře stane hrát na superkomerčního režiséra (jímž stejně není), možná zase natočí něco inteligentního, ironického a zábavného... jako kdysi. Jenže přišlo Olmerovo Waterloo a naděje je v troubě. On to totiž není špatný film. Je to superblbý, trapný a neuvěřitelně amatérský film. Film, který trumfuje i nechvalně známou Kanárskou spojku, Fontánu pre Zuzanu 3 či Divoké pivo. Film tak beztvarý a blábolivý, že se mozek vzpírá všem příkazům ho interpretovat a touží pouze tiše zapomenout...

Nepřeháním. Málokdy jsem v kině zažil takové hlubiny zoufalství. Uvědomil jsem si, jak špatně se dá také film natočit, a v duchu jsem se omlouval všem tvůrcům, které jsem v minulosti kritizoval. Waterloo po česku by mohlo sloužit jako studijní materiál studentům FAMU, a to ve všech oborech. Je to totiž prohra skutečně komplexní a týká se všech složek filmu, od režie přes scénář, střih, hudbu i herecké výkony. Ale nejhorší je asi scénář (Olmerův), který je pokusem o pře vod pětice podprůměrných povídek (Olmerových). Pokusem tak filmařsky nepodařeným, že si musí neustále vypomáhat a vysvětlovat akci na plátně zdlouhavým a rádobyvtipným komentářem (načetl ho Olmer). Všech pět příběhů má společné dva rysy - pojednávají o vztahu muže a ženy a jsou to nudné historky bez pointy. Ti laskavější recenzenti dodávají, že by se při troše dobré vůle v některých z nich daly najít zárodky situací, které by mohly být v jiném filmu zajímavé. Nejsem si jist: z příběhu důchodce pana Divokého, který předstírá hluchotu, protože má zlou a uřvanou manželku, na což přijde lékař pan Hroboň, ovšem při pohledu na manželku důchodce neprozradí, neb po chlapsku drží basu, by nic nevykřesal ani Woody Allen. A Olmer tuhle nudnou anekdotu ještě prostříhá dalším minipříběhem bez pointy (tentokrát o poručíku francouzské armády, kterého přestane bavit markýza, již si byl narazil, a proto se nechá přeložit) a doufá, že se s tím něco stane. A ono nic. Připočtěte k tomu upachtěnou ironii komentáře, fakt, že ani zde si Krampol neodpouští vyprávění anekdot (hrozných), hlášky typu "to radši přefiknout čerstvě vykoupanýho dědečka" a bizarní střihové postupy jako z doby Dzigy Vertova (režisér například naznačuje postranní myšlenky manželky jednoho z hrdinů tím, že do jejího rozhovoru s veterinářem prostříhává makrodetail ruky laskající si přes kalhotky přirození). Mimochodem, zmíněnou dámu hraje Simona Chytrová (Olmerova manželka).

Waterloo po česku bylo producentem a plastovým magnátem Františkem Vondráčkem zamýšleno jako comeback Jiřího Krampola, s nímž chodí každé ráno cvičit. Ovšem podařilo se mu jen ukázat celému národu, že se herecký rejstřík Jiřího Krampola za poslední léta neuvěřitelně scvrknul (takový vyšeptalý Surio Mario Martinez Juerez Ferdinando) a že - což je úplně nejhorší - má Krampol v mnoha scénách dokonce zřetelné problémy s artikulací! Takže je jasné, že se jednotlivé postavy jeho pětirole liší hlavně účesem.

Není to zkrátka hezký zážitek. Připomněl mi začátek 90. let, kdy se natáčely takové filmy, že filmoví publicisté vážně diskutovali o tom, zda má česká kinematografie vůbec nějakou budoucnost. Ten film je tak strašný, že není zajímavý ani pro úchylné milovníky špatných filmů, kteří se do kina rádi chodí zasmát jejich tvůrcům. Jak by řekl Jiří Krampol: to radši přefiknout čerstvě vykoupanýho dědečka.

Tomáš Baldýnský

Poslední modifikace 20.05.2007, 18:43:26