Recenze na film Všechno nejlepší!

Následující text je recenze Františka Fuky pro FFFilm.
Původní text naleznete na: http://www.novinky.cz/clanek/86768-fffilm-vsechno-nejhorsi-666.html

FFFILM: Všechno nejhorší 666

Dnešní FFFILM bude ve znamení ZLA. Sejde se v něm totiž dítě temna s novou komedií Martina Kotíka, která je pro mne dobrým argumentem proti novele zákona o české kinematografii. Kromě toho se dočkáte jednoho silného slova a odkazů na pornofilmy.

Jan Dolanský hraje v komedii Všechno nejlepší mladého frajerského nafoukaného taxikáře. Viktor Preiss hraje důchodce, který Dolanského ne zcela logickým způsobem donutí k tomu, aby ho celý den zdarma vozil po Praze a tím odčinil poškození jiného auta. V průběhu tohoto dne k sobě oba antagonisté najdou cestu, objeví v sobě to dobré a poznají teplo upřímných lidských citů. Asi tak nějak.

Možná vás napadnou asociace na Taxi Taxi nebo Collateral, ale Všechno nejlepší je spíš historka z Bakalářů (a mimochodem neobsahuje ani náznak jakékoliv akční nebo výpravnější scény). Ovšem historky z Bakalářů nemají hodinu a půl a nestojí vás 150 Kč.

Odpusťte mi to silné slovo, ale filmy Pánská jízda i Všechno nejlepší mě nebetyčně sr..., jinak se to napsat nedá. Zatímco mě většina špatných filmů pouze nudí nebo (v lepším případě) baví, k oběma dosud spatřeným filmům Martina Kotíka cítím poměrně aktivní nenávist, pramenící z toho, jak v nich byl trestuhodně pošlapán potenciál a talent jiných. V obou případech jde o filmy, které jsou slušně technicky natočeny (tj. záběry jsou ostré, správně osvětlené, sam tam se stříhne, zvuk je správně stereo, kameraman není opilý), jsou v nich výborní herci, mají teoreticky ucházející scénáře a tentokrát je ve filmu dokonce pražský krysařík, ale výsledek je strašný a všechno to dobré je promarněno tím, že Martin Kotík naprosto nemá smysl pro rytmus a logiku komedie.

Někteří tvrdí, že je také špatným scenáristou, ale já si stojím za tím, že ty scénáře vypadají tak špatně především díky tomu, že jsou nesrozumitelně natočené (a že by je třeba Frank Oz nebo Ben Stiller mohli zfilmovat velmi vtipně, nemluvě o Wesu Andersonovi!). Například ve Všechno nejlepší jsem žil celý film v domnění (aniž bych o něm cokoliv předem četl), že Dolanský od počátku ví, že auto, které naboural, nebylo Preissovo. Přitom je ale tato skutečnost na konci filmu "překvapivě odhalena" a Dolanský z ní dostane záchvat vzteku. Je evidentní, že takový logický nesmysl ve scénáři být nemohl a že film byl pouze tak nepřehledně zrežírován, že jsem pokládal tuto skutečnost za samozřejmou.

Vše, co mi vadilo na Pánské jízdě, je ve Všechno nejlepší ještě horší. Postavy, jejichž přítomnost v ději je odůvodněna pouze tím, že se nakonec musí znovu objevit a tím uzavřít nějakou pointu. Vážnější okamžiky, kdy máme "skrze vrstvu humoru najednou být svědky prozření postav". Bolestné pokusy o fyzickou komedii (praštěná slepá babička, kteřá pořád do něčeho tluče a křičí). Okamžiky, kdy postavy vysvětlují, že "všechno bylo jinak" a je to tak nevěrohodné, že divák neví, jestli jim to má věřit, nebo si na základě toho myslet, že jsou to lháři. Nevím, co o tomto filmu dál psát. Všechno je subjektivní a mně připadal vyloženě zlý.

P.S: Z výše uvedeného jste si jistě už logicky vyvodili, že pokud se vám Pánská jízda hrozně líbila, tak se asi budete celkem dobře bavit i u filmu Všechno nejlepší. Dobře vám tak.

Naprosto nedůležitá zajímavost: V Pánské jízdě hrál (skoro) hlavní roli Vladimír Škultéty, ve Všechno nejlepší Jan Dolanský. První z nich hrál hlavní roli v I Was A Teenage Intellectual, druhý v Choking Hazardu. To jsou shodou okolností jediné dva filmy, ke kterým jsem v životě dělal hudbu. Co z toho vyplývá...??? Máte pravdu, nic.

František Fuka

Poslední modifikace 23.12.2019, 22:34:59