Recenze na film Všechno nejlepší!

Následující text je recenze Tomáše Chvály pro FilmWeb.
Původní text naleznete na: http://filmweb.o2active.cz/show.article.aspx?id=98495

Režisér Martin Kotík se rozhodl vnést do žánrově stagnující české kinematografie svěží vítr. Přináší buddy movie, která se většinu času odehrává v taxíku, jenž křižuje pražské uličky. Má však tvůrce neslavné Pánské jízdy šanci s takovou látkou uspět?

Všechno nejlepší!
Režie: Martin Kotík
Scénář: Martin Kotík, Petr Nepovím
Kamera: Miroslav Čvorsjuk
Hudba: Tomáš Polák
Hrají: Jan Dolanský, Viktor Preiss, Pavel Zedníček, Vendulka Křížová, Jaromír Dulava, Jana Hlaváčová
Délka: 93 minut
Země původu: ČR
Česká premiéra: 1. června 2006
Český distributor: Bontonfilm

Všechno nejlepší!

I dnes cítím k Pánské jízdě jisté (leč již podstatně menší) sympatie. Rozhodně bych v životě neoznačil Pánskou jízdu za kvalitní film, ale jako ucházející sitcom to není špatné a kdyby to bývalo ve své době nešlo do kin, ale namísto toho se to rozsekalo do několika dílů televizního seriálu, nepochybuji, že by Pánská jízda slízla podstatně smířlivější hodnocení. Kotík si evidentně kritiky svého předchozího filmu pečlivě pročetl, neboť pokud vedle sebe postavíme Pánskou jízdu a jeho nejnovější počin Všechno nejlepší, je znatelný ohromný tvůrčí posun. Jenže nula od nuly pojde, a tak i když se Kotík evidentně nechal poučit, stále to nestačí na dobrý film.

Všechno nejlepší vypráví o jednom dni pražského taxikáře Jardy (Jan Dolanský). Ten má zrovna narozeniny a tak by si je chtěl co nejvíce užít. Hned od rána mu všechno hraje do karet – od šéfa vyfasuje nové lepší auto, milující manželka mu připravuje malou domácí oslavu a milenka se těší na jeho odpolední návštěvu. Jardovi to prostě všechno jde pěkně na ruku. Jenže i pohodový Jarda, který s každým vyjde a vždycky všechno zařídí, si přijde na trochu té smůly. Ta má podobu konzervativního a zásadového postaršího pasažéra (Viktor Preiss), jehož nasednutí do taxíku dokáže Jardovi kompletně přetočit život vzhůru nohama.

Scénáře Všechno nejlepší se ujali Martin Kotík a Petr Nepovím (roztomilé jméno pro scenáristu), kteří společně pracovali již na Pánské jízdě. Děj zahltili množstvím různorodých postav a každé se pokusili dát „něco“, co jí bude vlastní. Film se odehrává během jednoho dne a rozhodně nelze upřít scenáristickému tandemu několik zajímavých nápadů a sympatických žánrových odklonění – do filmu je vložena mírná dramatická rovinka a i jedno roztomilé poselství. Ve výsledku však veškeré ušlechtilé pokusy o to, aby to nebyla "jen" prázdná komedie" vycházejí vniveč. To je dáno dvěma faktory. Jednak tandem Kotík/Nepovím neumí napsat zajímavé postavy, ale především nejsou příliš vtipní. Mnohé komické situace jsou buď ohrané, nejsou k smíchu a nebo je jejich pointa příliš brzo odhadnutelná. A zdaleka nejhorší jsou dialogy. Žádné vypointované slovní přestřelky nečekejte, víc inteligentního špičkování bylo mezi Cruisem a Foxem v Collateralu.

Kotík s Nepovímem možná mají v soukromém životě smyslu pro humor na rozdávání, ale na plátno přenášejí značně slabý komediální odraz toho, co nás běžně v životě potkává. A špatné (ale opravdu špatné) dialogy se viditelně odrážejí na hercích, kteří si nejsou schopní s prázdnotou svých postav poradit. Jediný Preiss působí uvěřitelně, částečně proto, že má nejlépe napsanou roli, ale především proto, že on jediný se s ní popral bez zbytečných estrádovských manýrů a do svého lehce kousavého chlapíka dokázal prosadit kus charakterního herectví, díky kterému jeho postava skutečně ožívá a není pouhou obětí neschopných scenáristů. Zbytek herců se chová, jako by opět stáli na pódiu nějakého zábavného pořadu televize Nova a dokonce i jindy charismatem sršící Jan Dolanský je sešrotován Kotíkovou neschopností a stává se pod jeho vedením pouhou trapnou figurkou v dalším nešťastném kousku české kinematografie.

Co mi přijde na snímku Všechno nejlepší zdaleka nejzajímavější (a nejpovedenější), je kamera Miroslava Čvorsjuka. Čvorsjuk dokázal zachytit Prahu okem fascinovaného pozorovatele a v jeho podání není město pouhou kulisou, ale skutečnou žijící metropolí s vlastní poetikou. Sice Prahu nezkoumá s takovou láskou, jako třeba Michael Mann své oblíbené L.A., ale ukazuje filmový potenciál našeho hlavního města v plné síle a prostřednictvím pěkných obrázků, které jsou okořeněné chytlavou hudbou Tomáše Poláka, dodává Všemu nejlepšímu přijatelné tempo, díky kterému je tahle devadesátiminutová jízda ještě jakž takž stravitelná. Tím pozitiva bohužel končí. Zbytek je jedna velká křeč, kterou zachraňuje akorát dokonale distingovaný Viktor Preiss, jehož zásluhou i pár scén pobaví.

Jedno Kotíkovi upřít nelze. Všechno nejlepší je, na rozdíl od Pánské jízdy, filmem. Ale vinou slabého scénáře a špatného vedení herců je filmem, ze kterého má člověk nakonec stejně hořkou pachuť v ústech, jakou měl z Pánské jízdy. Veliká škoda, že si duo Kotík/Nepovím nepozvali ke scénáři někoho zkušeného. Nápad by byl, ústřední duo také není vybrané špatně, ale kde nic není… no vždyť to znáte.

Poslední modifikace 20.05.2007, 18:43:23