Na obsah stránky Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Hlavní stránka ceskefilmy.juk.cz Mapa stránek na tomto webu

Recenze na film Všechno nejlepší!

Následující text je recenze Jana Lipšanského pro FilmPub.
Původní text naleznete na: http://filmpub.atlas.cz/kino/72097-vsechno-nejlepsi.aspx

Všechno nejlepší!

Po Pánské jízdě se režisér Martin Kotík vrhl na směs žánrů, a to komedie a dramatu. Od každého se mu něco málo povedlo, ale celkově to nedrží moc pohromadě.

Hned na úvod se musím přiznat, že pro filmy Martina Kotíka mám slabost. Skutečně. U Pánské jízdy jsem se jako nezaujatý divák bavil, ačkoliv jakožto filmař a následně kritik jsem na filmu shledával jednu chybu za druhou. Jednou z největších chyb Pánské jízdy bylo, že šla do kin – tohle je totiž televizní film, jak když vyšije, a v kině ztrácí jakékoliv kouzlo.

A v podstatě totéž se dá říci – i když tentokrát jen se zhruba poloviční pravdivostí – o Všechno nejlepší. První, co se člověku vkrade na mysl po zhlédnutí filmu, je slovo Bakaláři. Možná že dnešní mladí netuší, oč jde – bývaly to zhruba dvacetiminutové inscenace podle příběhů z dopisů diváků o tom, co se může jednomu přihodit. Krátký příběh s nečekanou pointou, nedělající si nároky na nějaká hlubší poselství.

Jak Pánská jízda, tak nyní Všechno nejlepší, je ze stejného ranku – jen to trvá celovečerní stopáž. A zde je další problém filmu – rozvleklé dějové tempo s mnoha odbočkami, které působí rušivě, s mnoha vedlejšími postavami, jež jsou jen do počtu a mají mít jen komickou funkci (nu, jak která).

Přitom příběh samotný není špatný – mladý nevázaný muž (Jan Dolanský) má narozeniny, manželku, milenku a nové auto – tedy jen služební, protože je taxikář. Nesmí ho ale ani škrábnout, jinak se šéf pěkně naštve. A co čert nechce – škrábne ho. Dotyčný postižený ho pak zneužije k pochůzkám (vlastně projížďkám) z jednoho konce Prahy na druhý, takže mladý taxikář se může v duchu začít loučit s vidinami bujarých oslav. Starší muž (ve vynikajícím podání Viktora Preisse) však také skrývá jisté tajemství, a tak ve stylu zmíněných bakalářských příběhů se nám na konec dostane i určitého morálního ponaučení.

A opět – i když se člověk občas neskutečně nudí, i když se film může stydět za to množství určité řemeslné nedovednosti, musím říct, že mne snímek jako obyčejného diváka bavil. Nehraje si na žádná moudra, i když nějaké to poselství v příběhu zašifrováno je, což nebývá u českých filmů tak často zvykem, bavil mne Viktor Preiss...

Je tu navíc výborná hudba, tuším, že na soundtracku se podílela i Alice Nellis, pokud jsem si dobře četl závěrečné titulky, kamera sice nemá v tomto zoufale neakčním snímku s minimem výpravy co objevovat, ale přesto záběry kolon aut s červenými světly navečer jsou vždy vděčné. Střih se zase na druhou stranu nepovedl, někdy je problém se orientovat ve skladbě obrazu...

Pokud jde o herecké výkony, umění Viktora Preisse povznáší tento snímek do vyšších úrovní. Jan Dolanský tak nějak hraje stále stejněji, a i když jeho úšklebky vypadají efektně, jen z nich se herecký projev neskládá. Tragicky dopadly epizodní role, všechny ty tetičky, milenky, sekretářky atd. Kromě pitvoření a rádoby komických vložek pro nastavovaný děj nemají skutečně žádné opodstatnění a záleží na tom, jak kdo má rád, nebo nerad Kotíkův humor.

Což se dá říci i o celém filmu. Nejste-li naladěni na stejné vlně jako režisér, vyvstanou vám před očima jen ty chyby a těžká nuda. Ale znáte to, ani Ed Wood neměl na růžích ustláno.

Záleží, jak jste naladěni na Kotíkův humor, ale stejně raději víc jak rozvleklejší Bakaláře nečekejte.

Jan Lipšanský

Zpět na seznam všech recenzí.


Poslední modifikace 20.05.2007, 18:43:22

Zásady ochrany osobních údajů

A Běžešelemovací řůčovičky znáte?

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace