Následující text je recenze Gabriely Kudelové pro Premiere.
Původní text naleznete na: http://www.premiere.cz/film/51811/raftaci.html

Kotek s Mádlem se opět snaží dokázat, že panic je nanic, tentokrát však vyměnili sníh za přívaly vody… Nečekejte víc než nenáročnou oddechovku, ale tvůrci se přece jen drží nad laťkou, kterou snížily jiné české teenagerské komedie poslední doby, a značná část vtipů docela vychází a slušně pobaví.

Režie: Karel Janák
Hrají: Jiří Mádl, Vojta Kotek, Milan Šteindler, Veronika Freimanová, Pavla Tomicová
Scénář: Karel Janák, Jan Prušinovský, Tomáš Holeček
Kamera: Martin Šácha
Distribuce: Falcon, 104 min., přístupný, 34 kopií

Rafťáci

Komedie Snowboarďáci u diváků zabodovala natolik, že její pokračování bylo jen otázkou času. Režisér Karel Janák však po neshodách s producenty ztratil na film i jeho postavy autorská práva, s čímž si poradil vpravdě lišácky: ­sice znovu obsadil teenagerské idoly Vojtu Kotka a Jiřího Mádla, změnil ale jména ­hrdinů a natočil vlastně variaci na stejné téma - jak přijít o panictví. Dva ‚staronové‘ puberťáky Danyho a Filipa vychytrale posílá na letní dovolenou k řece, kde se to jen hemží spoře oděnými dívkami, dobře si vědom, že přece jen v plavkách vyniknou ženské vnady lépe než v péřových bundách. Jenže kromě toho se tu potuluje také Danyho mladší bratr, v němž se pod maskou andílka skrývá zákeřný rošťák, a obdivuhodně trpěliví rodiče, kteří se vydávají po stopách svého mládí, aby vzkřísili vyhaslý vztah a nemotornými eskapádami rozehrávají něco jako Svatební cestu do Jiljí po 25 letech.

Scenáristé osudy tří generací šikovně proplétají, dodávají Rafťákům to, co v poslední době českým komediím tak citelně chybí – bohatší děj –, a příjemně je tak odlišují od řídkých historek neuměle natažených do 90 minut, jako v případě Expertů či Panic je nanic. Zároveň se jim daří vyhnout se i opačnému extrému, tedy přemíře porůznu rozesetých postav, které ústí v rozbředlý slepenec, jakým se stal třeba snímek Marie Poledňákové Jak se krotí krokodýli. Autoři Rafťáků volí opačný postup a namísto odloučení nutí své figurky na sebe neustále narážet, čímž si vytvářejí příležitosti pro komické vsuvky typu šokovaná maminka objeví Danyho ,zaseklého' pod záchodovými dveřmi nebo trčícího půlkou těla z okna. ­Nejde sice o nic originálního a vyústění většiny situací odhadnete předem, přesto díky režii i hercům značná část vtipů docela vychází a slušně pobaví. Janák totiž dokáže otřepaným motivům dodat šmrnc a pomocí rychlého střihu obrazy spojit do dynamické podívané, vhodně podkreslené chytlavou hudbou.

I přes relativně dobře napsaný scénář ale rozhodně nečekejte víc než prostinký příběh, který slouží především jako záminka pro řadu ztřeštěných příhod, kdy se kluci pořád někam hřmotně řítí, ať už z kopce na terénní čtyřkolce či peřejemi na nafukovacím člunu, kdy pořád někdo někoho honí nebo někam padá a kdy věčně budete koukat holkám do výstřihu a na hezky tvarované pozadí. K tomuto účelu tvůrci přivádějí chlapcům do cesty dívčí vodácký oddíl, jehož členky byly při castingu pečlivě vybrány, aby se na ně příjemně koukalo. A dokud Janák nechává houf divoženek pouze snaživě pádlovat, pobíhat po břehu v bikinkách nebo laškovně dovádět ve vlnách, je vše v naprostém pořádku a pohledné slečny dokonale plní svůj účel. Jakmile však některá z nich promluví, je zle. Herecky na tom totiž nejsou zrovna nejlépe a zcela ochotnicky bohužel působí i hlavní kráska, představující zhmotnělý sen obou chlapců.

Z ústřední dvojice tentokrát dostává větší prostor Jiří Mádl, který coby smolařský Filip po celou dobu hledá vhodnou ,bembeřici' pro první milostné hrátky, kdežto lehce upozadněný Dany v podání Vojty Kotka je daleko protřelejší a svou první zkušenost má už za sebou. Nyní tedy pomáhá nesmělému příteli a uděluje mu světácké rady typu „potřebuješ pořádnou samici na pokusy“. Některé jejich chou­lostivější scény se občas ocitnou až na samé hranici únosnosti – jako když nazí hoši ve sprchách potkají obnaženou stařenu – a hodně vlezlý je i product placement, kdy je nejmenovaná čokoládová tyčinka protagonistům aranžovaná do cesty tak okatě, že na ni nejspíš ztratíte chuť. Díky rychlému spádu snímku ale tyto trapné chvilky vždy brzy pominou.

Na Rafťácích je také sympatické, že si na nic nehrají a přinesou přesně to, co se od nich čeká – nenáročnou oddechovku pro mládež. Duo Mádl–Kotek svým talentem i charismatem navíc bez problémů převyšuje většinu protagonistů teenagerských ­komedií a zachrání i některé slabší momenty. A tak si jich užijme, dokud je čas, vždyť přece nemůžou předvádět nadržené puberťáky věčně…

ORTEL: Řádit na snowboardu nebo na raftu, vyjde to nastejno.

Gabriela Kudelová

Poslední modifikace 20.05.2007, 18:43:21