Následující text je recenze Tomáše Trantiny pro FilmWeb.

Hrají: Jiří Mádl, Vojta Kotek, Veronika Freimanová, Pavla Tomicová, Milan Šteindler, Oldřich Navrátil, Andrea Kerestešová, Eliška Křenková
Délka: 104 minut
Země původu: ČR
Česká premiéra: 9. března 2006
Český distributor: Falcon

Rafťáci

Do akce se vrací režisér Karel Janák, dva hlavní představitelé Vojta Kotek a Jirka Mádl, stejný štáb - a tenhle tým lidí chce navázat na obrovský úspěch Snowboarďáků, kteří u nás rozpoutali vlnu českých teenagerovských komedií. Ve velmi rychlém sledu za sebou nás tak v kinech bombardoval Panic je nanic, potom Experti a teď přichází nejlepší z nich - Rafťáci. Kvalitou sice dokázali zastínit svého zasněženého předchůdce, ale ve srovnání s nejlepšími americkými "teenagerovkami" přece jen pokulhávají. Prostor pro zlepšování tedy Janák pořád má, ovšem nemám pochyb, že se Rafťáci stanou podobným hitem jako Snowboarďáci. Cílový divák se bude náramně bavit (ten, který se náramně bavil u Panic je nanic, pravděpodobně zemře smíchy) a penízky se budou jen hrnout.

Nevím přesný důvod, proč se tvůrci rozhodli natočit pouze velmi volné pokračování Snowboarďáků, ve kterém jsou téměř stejní herci, ale hrají jiné postavy, ovšem vzhledem k hlavnímu tématu je to docela pochopitelné. Filip (Jirka Mádl) je totiž stále panic a jeho největší kamarád Dany (Vojta Kotek) má jediný cíl - zařídit, aby si jeho kámoš konečně užil (Snowboarďáci samozřejmě skončili tím, že to už oba hlavní představitelé dokázali a v pokračování by jim chyběl pořádný cíl cesty... ehm). Filip má pocit, že je v rozkroku prokletý, protože pokaždé, když k tomu má už už dojít, stane se nějaké neštěstí - třeba že začne hořet celý pokoj, ve kterém se mají jeho první sexuální radovánky odehrát. Dany usoudí, že nejlepší možnost, jak nabalit nějaká povolná děvčata, je vyrazit na vodu. Doma si vezmou velmi fešný raft a vyrážejí za sluncem, vodou... a samozřejmě sexem. Když dorazí na vytoužené místo (bezejmenná řeka), čekají je samé špatné zprávy - na stejném místě se totiž rozhodli rodiče Danyho (Milan Šteindler a Veronika Freimanová) oživit svůj manželský vztah a Danymu zůstává na krku jeho zparchantělý mladší bráška Honzík. Vše se ale v dobré obrátí, když kluci potkají jedenáctičlenný dívčí vodácký tábor vedený bývalým paragánem Bořkem (Oldřich Navrátil). Filip tím totiž dostává jedenáct možností, jak o to konečně přijít...

Během celého filmu je vidět, že Karlu Janákovi a jeho štábu přibylo několik zkušeností a Rafťáci tedy vypadají o poznání profesionálněji. Jak režisér Karel Janák, tak i střihač Adam Dvořák nebo kameraman Martin Šácha mají zkušenosti s reklamou či videoklipy a vědí, co platí na mladé diváky. Rychlejší střihy, živější kompozice, akčnější kamera. Když to, jak film vypadá, srovnáte například s Panic je nanic, je to jako nebe a dudy. Panic je nanic měl podstatně menší rozpočet, takže když měla nějaká postava někam trošku nebezpečně spadnout, dělo se tak mimo záběr. Rafťáci si mohli dovolit kaskadéry, takže například scéna, ve které jedou Dany a Filip na motokáře v lese a rozmlátí se o pařez, vypadá vskutku impozantně (skoro se zdá, že ten pád nebyl plánovaný). Tvůrci využívají řady technik, které v českých filmech nejsou zrovna obvyklé - efektní kamerové najížděčky, videoklipové střihy... v efektnosti Rafťáky předbíhá snad jenom Restart.

Do poměrně standardního příběhu o tom, jak chce nějaký teenager zasunout, je zakomponováno i několik motivů pro dospělé. Proto na scénu nastupují Danyho rodiče, kteří mají menší intimní problémy. Vydávají se tedy na místa, kde se seznámili, aby si zopakovali, jaké to bylo na začátku a zlepšili si tak i sexuální život. Na řece se ale setkávají i s kamarádem z mládí, Bořkem, který je tam jako vedoucí dívčího vodáckého tábora, a který byl kdysi do Danyho maminky zamilovaný - a pořád se nevzdal šance, že by jí mohl ještě někdy ulovit. Jejich dějová linka se rozhodně netváří jako sekundární a některé společné eskapády trojice dokonce občas zastiňují pokusy Filipa a Danyho někoho sbalit. Snažení mladé dvojice místy velmi postrádá realističnost. Dany například domluví Filipovi rande s holkou, kterou ani jeden z nich skoro nezná; ta se s Filipem vidí pár minut a už sundává podprsenku. Takové věci můžou puberťáky v kině poměrně deprimovat - nejeden bude z depky proto, že ve skutečném světě to takhle nefunguje a holky se takhle jen tak na počkání nesvlékají. Příběh má i řadu logických děr - Filip s Danym zničí motokáru, ale dál už se to příliš neřeší; zničí jachtičku a nic se jim za to nestane, atd. Jsou to ale věci, které si uvědomíte až když se za filmem zpětně ohlédnete. Během sledování se totiž příběh velice obstojně ubírá kupředu, slušně se bavíte a nemáte čas přemýšlet o chybách. Bohužel, ani v Rafťácích nechybí otravný product placement, ale není alespoň tak strašlivě očividný jako třeba v již zmiňované katastrofě Panic je nanic. Sice se tu nakupuje u McDonalds, pije Sprite, hází s přenosnými záchodky Toi Toi a po bytě běhá vyhledávací psík Seznam, ale většina skrytých reklam je docela chytře zakomponována do děje a člověk z nich nemá pocit, jako by se zastavil děj a my sledovali krátkou reklamu, načež film pokračuje, jako by se nic nestalo (přesně takový pocit jsem totiž měl u Panic je nanic).

Je téměř jisté, že by Rafťáci nebyli bez charismatické dvojice v hlavních rolích, Vojty Kotka a Jirky Mádla, tím čím jsou. Tihle dva celý film táhnou zdárně na bedrech, a i když pronášejí ty rádoby moderní dialogy, zní z jejich úst docela přirozeně. I děvčata jsou vybrána skvěle a ani bych se nedivil, kdyby se leckterý mladý divák platonicky zamiloval. Například dívka, která ve filmu vypadá jako mladá verze Jennifer Connelly, mi dávala pořádně zabrat (dokonce ve filmu občas nosívá makeup, až máte sem tam pocit, jako by se Connelly přišla do Rafťáků podívat během natáčení Requiem za sen). Potěšující je i fakt, že holky nebyly vybrány jen podle tělesných parametrů, ale většina umí i trochu hrát. Skvěle jsou obsazeny i dospělé role. Milan Šteindler v roli Danyho otce snad ani neumí být špatný, ale Veronika Freimanová ho v roli manželky dokonce místy obstojně zastiňuje (když si udělá dva rozkošné culíčky a "vtěluje" se do svých mladých let, je naprosto nepřekonatelná). Své chvilky má i Oldřich Navrátil v roli postaršího baliče, ovšem nejlepším krokem bylo rozhodně obsazení Jana Antonína Duchoslava do menší role provozovatele občerstvení a řidiče dívčího tábora, ve kterém se po dvaceti letech vrací na plátno Viky ze Sněženek a machrů (a to měl jeho roli původně hrát Jiří Langmajer). Janák si také neodpustil zakomponovat do filmu několik cameo roliček - vyhasínající pěvecká hvězda Jiří Helekal tu hraje neustále ožralého táborníka (a je naprosto úžasný, pravděpodobně nejlepší cameo v českém filmu poslední doby), pokud zrovna nemrknete, možná si všimnete i Libora Boučka a jako product placement je tu i Dominik Hašek (jeho firma Dominator vyrábí rafťácké propagační věci a byla i jedním ze sponzorů).

Rafťáci se vyvedli. Nejsou dokonalí, ale rozhodně se jedná o nejlepší teenagerovskou komedii z té nové vlny, která do našich kin v poslední době dorazila. Hlavní hrdinové jsou sympatičtí, film obsahuje řadu vtipných scén a pár dokonce VELMI vtipných (u scény v koupelně jsem se bavil jako už dlouho ne), holky jsou vážně koukatelné (co si budeme povídat - scéna, ve které česká verze Jennifer Connelly znásilňuje nebohého Kotka na záchodě, je jedním z vrcholů filmu), scénář drží v rámci mezí pohromadě a fungují dokonce i vedlejší dějové linky.

Aleš Harazim

Poslední modifikace 20.05.2007, 18:43:20