Následující text je recenze Barbory Šťastné pro Premiere.
Původní text naleznete na: http://www.premiere.cz/film/519/post_coitum.html

Film má být mrazivou městskou komedií a vypráví o postupném setkávání čtyř mužů s pěti ženami. Stárnoucí fotograf, ambiciózní šéf, zmatená panna a další postavy spolu spí a myslí si, že přes sex najdou skutečnou lásku. Tvůrci se netají očekáváním, že jejich film bude vnímán jako kontroverzní, a to nejen pro četné erotické scény.

Režie: Juraj Jakubisko
Hrají: Franco Nero (Bakchus), Eva Elsnerová (Sabrina), Richard Krajčo (Adam), Lucie Vondráčková (Kristýna)
Scénář: Marcel Bystroň
Kamera: Ján Ďuriš
Hudba: Andrej Turok, písně Richarda K
Distribuce: Bontonfilm, 90 min., od 15 let, 25 kopií

Post coitum

Při práci na 'mrazivé city komedii' Post coitum se setkali tvůrci zcela odlišných generací. Scenárista Marcel Bystroň debutoval před třemi lety snímkem Cabriolet, dílo režiséra Juraje Jakubiska naproti tomu už dnes patří ke klasice. Na výsledku je pak tato polarita zřetelně patrná.

Nejslabší stránkou Post coita je jednoznačně právě scénář připomínající matematickou hříčku na téma 'najdi všechny myslitelné postelové kombinace čtyř mužů a pěti žen'. Přestože jednotlivé epizody jsou pospojovány složitouzápletkou, základní princip, že každý se musí prostřídat s každým, se postupem času vyčerpá a začne unavovat. Důvod je zřejmý - scenárista nedokázal obalit čouhající kostru stravitelným 'masem'. Většina postav je zredukována na pouhé karikatury - ať už je to stárnoucí bohém a chlípník (Franco Nero), silácká superžena (Mahulena Bočanová), její manžel, milující trouba (Míra Nosek) nebo chladný ředitel, trpící sexuální úchylkou ? la Prolomit vlny (Jiří Langmajer). Je zjevné, že příběh má ambice stát se satirou na vyprázdněné vztahy, v nichž partneři používají jeden druhého jako živé vibrátory. Potíž je v tom, že hrdinové jsou natolik plytcí a nevěrohodní, že jejich citově-sexuální karamboly vzbuzují nanejvýš mírné pobavení. Světlou výjimkou by snad mohl být poetický duet rockera Adama (Richard Krajčo) s nezkušenou Kristýnou (Lucie Vondráčková). Režisér Jakubisko filmu dodal některé dobře známé rekvizity ze svého féerického arzenálu - dívky s umělými křídly, déšť oslnivých třpytek, svatební fábory povlávající ve svěžím větříku. Je především jeho zásluha, že většina scén působí jako poměrně efektní podívaná, natočená v nevšedních interiérech i exteriérech. Vzhledem k tomu, že před kamerou defilují jen jedno-rozměrné figurky a klišé, není ale výsledek nic víc než umně aranžované erotické obludárium.

ORTEL: Post coitum omne animal triste.

Barbora Šťastná

Poslední modifikace 23.12.2019, 22:34:59