Následující text je recenze Františka Fuky pro FFFilm.
Původní text naleznete na: http://www.novinky.cz/clanek/32288-recko-slovensko-italsky-fffilm.html

Řecko - slovensko - italský FFFILM

... budeme věnovat filmu POST COITUM, který natočil Slovák a obsadil do něj Itala. A po koitu, jak jistě víte, bývá smutno...

Asi nejvýznamnější premiérou tohoto týdne je film Juraje Jakubiska POST COITUM, který je tvůrci označován za "mrazivou city komedii", což má znamenat, že je jednak z města a jednak o citech. Pokud vám tento dvojsmysl (prezentovaný i v úvodních titulcích) přijde jako "fakt vychytanej nápad" (a asi takoví lidé jsou), pak se vám možná bude POST COITUM docela líbit. Vy ostatní ho ale můžete snadno zhodnotit třemi písmeny a otazníkem: "WTF?"

Film vypráví o přibližně půl tuctu ženských a půl tuctu chlapů, kteří spolu všichni vzájemně souloží v mnoha (převážně heterosexuálních) kombinacích. To není nějaké přehnané zjednodušování, ale skutečně hlavní zápletka filmu. Tedy, film vlastně žádnou zápletku nemá a nejde v něm o to, kdo přežije a kolikrát Lucka Vondráčková přijde o panenství. Nehodlám proto nějak moc rozebírat scénář, protože jeho cílem evidentně nebylo ztvárňovat nějaký reálný děj z něčího reálného života, ale šlo mu o nějaké abstraktnější podobenství naší doby. To někoho může zajímat, někoho jiného méně, ale nechci kvůli tomu scénář kritizovat.

Můžu ale kritizovat zpracování. Tady možná sehrálo svou roli, že film napsal a původně měl režírovat mladý Marcel Bystroň, ale nakonec ho natočil šestašedesátiletý Juraj Jakubisko, jehož mytický pohled na svět a obdiv k Fellinimu se totálně a naprosto míjí se "syrovou aktuálností" scénáře. Neodvážím se říct, do jaké míry za to může Bystroň a do jaké Jakubisko, ale dialogy jsou neuvěřitelně strašné a herci proti tomu nic nezmůžou, ať se je snaží deklamovat jakkoliv. Příklad A: "Do kundy ti přece můžu jenom já. Nebo aspoň jsem mohl!". Příklad B: "Kostky jsou vrženy. Rozjeď to, Taliáne!"

Tato dvě souvětí mi také umožní vyjádřit se k dalším dvěma věcem: A) Ve filmu jsou často sprostá slova, nahá ženská ňadra a pohlavní styky (při kterých "náhodou" nikdy neuvidíte víc než ta ňadra). B) Starého proutníka-fotografa-rebela hraje starý tlustý Franco Nero, který je nadabovaný do češtiny. A) ani B) není důvod film vidět.

To ale ještě není všechno. Scénář zřejmě obsahoval "cool vizuální nápady", které známe ze současných videoklipů nebo comicsových filmů. Občas uvidíme něco, co si hrdina pouze představuje, jindy je místo střihu digitální přechod, jindy obraz poskočí nebo se změní rychlost kamery... Téměř všechny tyto scény a drobnosti jsou vytvořeny neuvěřitelně neschopně! Nikoliv technicky nechopně (zdá se, že některé musely být dost drahé), ale jako kdyby se něco takového snažil na filmový pás přenést starší režisér-rocker, který se přestal na videoklipy dívat v 80. letech, protože mu Michael Jackson připadal příliš extrémní.

Přes to všechno bych film POST COITUM neoznačil nálepkou "režijně nezvládnutý". Naopak se obávám, že Jakubisko film zvládl přesně podle svých představ a že si takto představuje "současný film, který má co říct všem generacím a je efektně vizuálně videoklipově natočen a sestříhán". A to je na výsledku to nejsmutnější, protože jeho různé elementy by v nějakém úplně jiném filmu mohly fungovat dost slušně. Ale v POST COITU je to sesazeno dohromady tak neuvěřitelným způsobem, že vám vlastně docela doporučuji se na to jít podívat (pokud se chodíte třeba na pouti dívat do terária na tříhlavé kozy). Něco tak bizarního opravdu hned tak neuvidíte. A na rozdíl od TROJE v tomto svém příkrém názoru rozhodně nejsem osamocen.

František Fuka

Poslední modifikace 29.12.2007, 13:01:52