Následující text je recenze Ivana Pešky pro Premiere.
Původní text naleznete na: http://www.premiere.cz/film/532/panska_jizda.html

V komedii natočené ve stylu sitcomu zachytil debutující režisér Martin Kotík trampoty čerstvě ovdovělého muže a jeho syna. Ti se marně snaží poprat se se životem bez ženy. Nabídku pomoci a rady zkušeného souseda ovšem odmítnou a záhy poznají, že se mohou dít ještě horší katastrofy, když se k nim nastěhuje potrhlý strýc Artur.

Režie: Martin Kotík
Hrají: Martin Dejdar (otec Viktor), Vladimír Škultéty (syn Petr), Josef Abrhám (soused Lupínek), Ondřej Vetchý (strýc Artur), Petra Špalková (Arturova manželka), Světlana Nálepková (kolegyně), Zuzana Kajnarová (spolužačka Zuzana), Jitka Kocurová
Scénář: Petr Nepovím, Tomáš Končinský, Martin Kotík
Kamera: Miroslav Čvorsjuk
Hudba: Tomáš Polák
Distribuce: Bontonfilm, 75 min., přístupný, 20 kopií

Pánská jízda

Začíná to ještě dobře. Úvodní písnička Nic není napořád (hudba 'migovský' Tomáš Polák, text Lou Fanánek) je docela fajn, jak se ale brzy ukáže, jde bohužel o nejlepší moment celého filmu. Už když Vladimír Škultéty jako čerstvý polosirotek Petr zdemoluje v autě ,nedopatřením‘ stínítko, začíná být zřejmé, že něco není tak, jak má být. Podezření ještě zesílí, když se s otcem Viktorem (Martin Dejdar) z pohřbu matky vrátí a se sousedem Lupínkem (Josef Abrhám) absolvují přede dveřmi rozhovor, který se svou šroubovaností může směle měřit se 'skvostem' televize Prima Rodinná pouta.

Nic proti záměru natočit původní českou situační komedii ('sitcom'), souhlasil bych s tvůrci i v tom, že podobný formát a žánr tu chybějí - ale Pánská jízda má se svými ­anglosaskými vzory společného jen málo. V první řadě chybí dostatečně nosná situace, z níž by gagy organicky vycházely, stejně tak postavy, které by byly částečně zakotvené v realitě. Popsanou premisu 'dva muži a domácnost bez ženy' fakticky rozšíří pouze příjezd nešikovného strýce Artura (Ondřej Vetchý), na chování hlavních aktérů pak budete nejspíš často reagovat nevěřícně otevřenou pusou. Viktor s Petrem jsou párek pitomců, kteří by nemohli přežít, ani kdyby byla rodina kompletní. První si neumí zavázat kravatu ani vypnout budík, v supermarketu najít nejběžnější potraviny, druhý přijde na přednášku v bačkorách - a ani jednoho nenapadne koupit si po měsíci otvírák na konzervy!

Výsledek tak ze všeho nejvíc připomíná přibližně třetinu ­epizody seriálu A je to! roztaženou do sedmdesáti minut, ovšem bez lehkosti animovaných gagů. Bojler podložený nafukovacím míčem zkrátka v reálném světě působí hloupě, ať se snažíte sebevíc. A snaží se Škultéty, Vetchý i Petra Špalková jako Arturova žena, když se na rozdíl od bezvýrazného Martina Dejdara pokoušejí dát svým postavám alespoň nějaký tvar. Těžkopádnost obsahu ale nikdo z nich porazit nedokáže.

ORTEL: Pokus o český sitcom nevyšel.

Ivan Peška

Poslední modifikace 20.05.2007, 18:43:17