Následující text je recenze Tomáš Chvály pro FilmWeb.

Hudba: Tomáš Polák
Hrají: Martin Dejdar, Vladimír Škultéty, Josef Abrhám, Petra Špalková, Světlana Nálepková, Ondřej Vetchý
Stopáž: 100 minut
Datum CZ premiéry: 24. června 2004
Distribuce: Bontonfilm

Pánská jízda

Nová česká komedie o rodině, kde si chlapi vystačí sami, právě přichází do našich kin. Jedná se o další Kameňák a nebo nám tvůrci naservírovali svěží film alá Jedna ruka netleská? Výsledek se dozvíte v mé recenzi...

Otec Viktor (Martin Dejdar), velice schopný a úspěšný ve své profesi a jeho syn Petr (Vladimír Škultéty), neméně úspěšný a nadějný student, se náhle ocitnou v nečekané situaci – po smrti ženy a matky se tyto dva ukázkové příklady dokonalého muže a studenta musí vypořádat s takovou banální záležitostí, jakou je péče o domácnost. Jako schopní, inteligentní a úspěšní muži v tom pochopitelně nevidí žádný problém. Marně je zkušený soused - zasloužilý dědeček (Josef Abrhám) se čtyřmi vnoučaty na krku - varuje a nabízí pomoc. Mužská ješitnost a pýcha je silnější. Díky tomu se tak postupně dostávají do víru trapasů, problémů a katastrof, které postupně nahlodávají jejich sebevědomí a boří jejich pevné přesvědčení o vlastní dokonalosti. Ještě, že přijíždí na pomoc strýc Artur (Ondřej Vetchý).

Nové české komedie to nemají u kritiků nijak zvlášť lehké. Troška definitivně zprznil (alespoň kritikům) pojem "film pro obyčejné lidi" a podobně válcují kinematografii i jiní ostřílení tvůrci české scény (za všechny jmenujme Víta Olmera, který jako odstrašující případ bohatě postačí). Naděje se tak upírají na mladší generaci filmařů, která má šanci do té "lidové" tvorby vnést trochu svěží vítr. Potěšující je sledovat práci Davida Ondříčka, jehož Samotáři i Jedna ruka netleská přinesli tolik příjemných překvapení, jak jen jsme mohli doufat. Některým se zavděčil i Marek Dobeš svým Choking Hazardem, který však kritika přijala chladně. Debutant Martin Kotík vstupuje na českou scénu nadějnou Pánskou jízdou, ale o zářivé entrée se bohužel opět nejedná.

Krok za krokem s přáteli

Tvůrci Pánské jízdy jsou nepochybně fanoušky sitcomů, protože film je přesnou ukázkou toho, jak by asi dopadl kterýkoli komediální seriál, kdybyste vzali jednu jeho epizodu a natáhli ji na celovečerní film. Inspirace je znát především v detailech. Celý film se defakto odehrává v jedné domácnosti, přechody mezi jednotlivými epizodkami jsou uskutečňovány prostřednictvím záběru na barák, kde postavy bydlí (odkaz na Přátele musí vidět i slepý), v pravidelných intervalech na diváky vyskakuje ústřední hudební motiv (nutno podotknout, že dost chytlavý) a scénář je slepencem několika kratičkých příběhů, z nichž žádný ničím nepřekvapí a všechny společně slouží pouze jako podstavec pro různé typicky sitcomovské vtípky.

Celkově se dá film rozdělit zhruba do pěti epizod - "Učíme se sami žít", "Cvičíme", "Přijel brácha", "Sousedovy děti" a "Rande z nouze". V Učíme se sami žít sledujeme plejádu profláknutých vtipů typu "sakra, jak se vlastně používá pračka" a nebo "kde jenom může ten otvírák být". Většina se až příliš násilně snaží pobavit, díky čemuž nakonec nepobaví vůbec. Vesměs se jedná o banální vtípky, ale i tak některé pobaví, protože není těžké se s nimi ztotožnit (mno pánové, kdopak z Vás umí prát:-). Celá tahle úvodní pasáž, přicházejí po pohřbu Viktorovy ženy, udává tempo filmu a pokud jí alespoň částečně nepřijdete na chuť, můžu Vám zaručit, že vaše hodnocení bude podstatně kritičtější, než to mé.

Ze všech epizod je nejméně stravitelná Sousedovy děti, na čemž mají zásluhu hlavně dětští herci, na jejichž výkonu je jasně vidět, že z povzdálí se neustále na place muselo ozývat "Pepíčku, nekoukej se do kamery!". Nejvtipnější je Přijel brácha, protože šikovnost Pata a Mata pobaví kde koho a Artur se těmhle vyhlášeným kutilům svou zručností plně vyrovná. Zbylé epizodky jsou průměrné a i když mají solidní kadenci vtípků, funguje zhruba tak polovina (v tom lepším případě). Zamrzí také fakt, že se tvůrci nevyvarovali základních filmařských chyb, takže v jedné scéně nechají kupříkladu shořet skoro celý byt a v další už vše vypadá celkem normálně. Otravně působí i Viktorovy projevy k fotce, na níž má vyfocenou svou (toho času se patrně už rozkládající) zesnulou ženu.

Nováci naštěstí nepřišli

Nesporným kladem filmu je trefné obsazení několika klíčových rolí. Ondřej Vetchý se na nemotorného strýce krásně hodí a veškeré ty koniny mu bez problémů uvěříte. Josef Abrhám si podle očekávání svou roli pravidel dodržujícího souseda s řádnou chutí vychutnal. Vladimír Škultéty je trochu roztržitý, ale věrohodný kukuč mu upřít nelze (i když hlasový projev by si větší péči bezesporu zasloužil). Martin Dejdar je z pánského kolektivu nejméně výrazný, což je částečně způsobeno tím, že je jeho role nejnudnější. Dámské obsazení zůstane bez výraznějšího povšimnutí, protože žádná dáma nemá prostor na to, aby něco předvedla (leč některé záběry zůstanou pánům pravděpodobně v paměti... těm dychtivějším možná i v jižnější části).

Hodnotit Pánskou jízdu je pro mě osobně velmi obtížným úkolem. Coby člověk oddaný komediálním seriálům nahlížím na tenhle film s jistou dávkou sympatií, ale to neospravedlňuje fakt, že tvůrci namísto plnohodnotného filmu nabízejí divákům několik dílů ničím výjimečného sitcomu. Upřímně netuším, proč se Martin Kotík rozhodl pro celovečerní film. Kdyby Pánskou jízdu pojal jako seriál (minimálně na těch pět dílů by materiál byl), určitě by byl výsledek podstatně stravitelnější a pro diváky příjemnější. Jaký je tedy konečný verdikt? Nezatracovat, spíš si počkat na video.

P.S. Autorem melodií filmu je skladatel a člen skupiny MIG 21 Tomáš Polák, titulní píseň "Nic není napořád" nazpíval Michal Malátný ze skupiny Chinaski a Lou Fanánek Hagen otextoval pro film některé další písně.

Poslední modifikace 20.05.2007, 18:43:16