Následující text je recenze Aleše Harazima pro FilmWeb.
Původní text naleznete na: http://filmweb.o2active.cz/show.article.aspx?id=86387

Začalo to Snowboarďáky. Smršť českých teenagerských komedií se nezadržitelně řítí do našich kin a jako první přichází Panic je nanic. Šárka Vaňková se v něm svléká, Tomáš Žatečka ksichtí a Libor Bouček má cameo roli. Jak se první letní komedie vyvedla?

Panic je nanic
Režie: Ivo Macharáček
Scénář: Miroslav Buberle
Kamera: Tomáš Kresta
Hudba: František Soukup
Hrají: David Vobořil, Michal Hruška, Tomáš Žatečka, Šárka Vaňková, Ida Sovová, Irena Máchová, Ivana Korolová
Délka: 99 minut
Země původu: ČR
Česká premiéra: 26. ledna 2005
Český distributor: Bioscop

Panic je nanic

To, jaký je film, má Panic je nanic už velmi chytře v názvu. Je nanic. Je jasné, že se chtěli jeho tvůrci svézt na vlně Snowboarďáků, kteří u nás započali natáčení série teenagerovských komedií, které na našem trhu překvapivě chyběly. Ovšem když vedle sebe postavíte snímky Snowboarďáci a Panic je nanic, vychází z tohoto duelu prvně jmenovaný jako umělecké dílo kultovní hodnoty. Snowboarďáci měli dobře sehranou hlavní hereckou dvojici, svižný střih, videoklipový styl a pár opravdu vtipných situací. To všechno v Panic je nanic chybí.

Hlavními postavami jsou tři šestnáctiletí Pražáci, kteří ještě nezasunuli a hodlají to během letních prázdnin změnit. Poprvé se s nimi setkáváme u rádoby cool moderního dialogu, ve kterém si povídají o tom, že největší sexbombu na světě je Angelina Jolie a celá ta konverzace šustí papírem ve všech bednách moderního multikina. Nasedají na motorky, projíždějí se rádoby cool prostředím, halekají, hraje k tomu moderní hudba a tak nás asi chce režisér Ivo Macharáček naladit na správnou vlnu. Člověk si ale spíš říká, že přišel na nějakou velmi bizarní epizodu německého seriálu, která je navíc podivně nadabovaná.

Naše trojice kluků - Honza Šolar (David Vobořil), Jirka Nohejl (Michal Hruška) a Vašek Beznoska (Tomáš Žatečka) - má plán. Vydat se na čundr, nabalit nějaké pěkné roštěnky a konečně o to přijít. Jejich dokonalé schéma je poněkud zhaceno ve chvíli, kdy dostane Vašek od svých prarodičů zájezd k Balatonu s partou důchodců. A protože jsou jeho kamarádi loajální... vydávají se na vandr bez něj. Vašek ovšem zdrhne z autobusu, ve kterém každý druhý důchodce prozpěvuje cestovní písničky a s Honzou a Jirkou se setkává v jedné zapadlé vesničce, kde se rozhodnou strávit své prázdniny. Seznámí se se zpěvačkou místní skupiny a přemluví ji, aby si s nimi na nějaký čas vyměnila bydlení. Ona míří do pražské luxusní vily Jirkových rodičů, kteří jsou na léto ve Francii a naši tři kluci mají zcela k dispozici zchátralou chajdu, které poslouží jako základna pro balení místních děvčat...

Hned poprvé, co trojici hlavních postav člověk spatří, říká si, že bude trpět - takhle nesympatická sestavička se ve filmu jen tak nevidí. Až na Tomáše Žatečku jsou to naprosto nezkušení herci a je to dost poznat. Čímž nechci říct, že bych Žatečku nějak zvlášť chválil. Jeho postava měla potenciál stát se hláškařem s neustále kyselým obličejem, ovšem scenárista i režisér se rozhodli jinak a nechali ho pitvořit se jako jeho kolegy. Všichni tři se tedy chovají úplně stejně. Nevypadat každý úplně jinak, vůbec byste je od sebe nedokázali odlišit. Chování, to co říkají - vypadají jako jedna postava rozdělená na tři, aby to bylo spravedlivé. To už i ty čtyři holky, které začnou kluci balit, jsou na tom lépe. Minimálně je tam jedna lehce obézní dívka, která má neustále deprese z toho jak vypadá, a pořád si připadá jako páté kolo u vozu. A je tam samozřejmě i Šárka Vaňková, kvůli které na film půjde většina diváků. Musím říct, že nehraje nejhůř, vypadá relativně přirozeně a hlavně... nezpívá. Pokud vás ale třeba napadne zajít na film, protože je v něm Šárka Vaňková nahoře bez, raději si to velmi rychle rozmyslete. Ve filmu je jeden záběr na ňadra, která vůbec nemusí být její, a navíc bez bradavek, které jsou překryty metrem (ano, měří se tam Šárčina prsa).

Jak už jsem zmínil výše, hned první dialog mezi kluky ukazuje, jak na tom bude scénář po zbytek filmu. Miroslav Buberle se snažil zachytit moderní způsob mluvení teenagerů, ale ve výsledku to zní snad ještě víc směšně a nepřirozeně než v Perníkové věži. Když si na konci teenagerovské komedie uvědomíte, že jste se zasmáli za celou dobu pouze jednou (scéna s vysvědčením a bezdomovcem je poměrně stupidní, ale ze záhadného důvodu i jediná skutečně vtipná), má film zaděláno na problém. A když se už přestanete dokonce orientovat v ději (nějakou dobu mi trvalo, než jsem si uvědomil, co se to vůbec děje s tou výměnou bytů), je všechno ztraceno. Příliš tomu nepomáhá ani režisér Macharáček, který měl možná raději zůstat u dokumentů, které studoval. Nějaká kontinuita záběrů je mu zcela cizí (když má Vašek nastoupit do autobusu, ve kterém jsou pak jen důchodci, na zastávce se loučí a nastupuje dovnitř i několik mladých dívek), akční scény nezvládá vůbec (např. když Vaška honí pes). A když je ve scénáři na konci pointa (jediný skutečně skvělý nápad, díky kterému je hodnocení o něco vyšší), úplně ji svým režijním stylem zabíjí.

Panic je nanic je prostě skrz naskrz nepovedený film. Téměř všichni herci jsou nehorázně špatně vybraní (no dobře, pan hostinský je celkem fajn), nesehraní, scénář je plný stupidních dialogů a skutečně nebýt té dobré pointy na konci, nezasloužil by si Panic snad ani těch 20 procent. Kladné body musím přičíst také za celkem povedené cameo Libora Boučka a Evy Aichmajerové ("Pane Bůček..." "Já jsem Bouček." "To je jedno, já jsem stejně vegetarián."). Jak ale všichni víme, film je zaměřen na určitý druh diváků - teenagery. A těm stačí i velmi málo - třeba kousek prsa Šárky Vaňkové.

Aleš Harazim

Poslední modifikace 20.05.2007, 18:43:13