Následující text je recenze Aleny Prokopové pro Cinemu.
Původní text naleznete na: http://www.cinemamagazine.cz/recenze/283/panic-je-na-nic

Další teenagerovská komedie aneb kolik má Šárka Vaňková přes prsa?

Panic je na nic

Naše mládež už nemusí svůj vkus devalvovat na amerických či německých teenagerovských komediích! Domácí tvůrci se konečně probudili a začínají je zásobovat příběhy i o českých holkách a klucích, kteří nechtějí nic jiného než „to“. Tři šestnáctiletí hrdinové filmového debutu Iva Macharáčka (mj. podíl na TV seriálu Strážce duší) vskutku nemyslí na nic jiného: Pražáci Honza, Vašek a Jirka shodou náhod tráví prázdniny ve vesničce Lečice, jejíž půvaby pro ně prudce zvýší čtveřice děvčat, jež má zjevně chuť dopomoct jim k vytoužené ztrátě panictví. Jen chabě jim to komplikuje kupříkladu buranský traktorista s přezdívkou Dušín...

Tvůrci filmu povážlivě řiďounkou dějovou linii poněkud ledabyle zdobí více či méně vtipnými odbočkami. Začínající scenárista Miroslav Buberle jde za svým jako buldozer a se stejnou lehkostí přitom odráží dotěrné připomínky milovníků pravděpodobnosti: trojici hrdinů perfektně existenčně zajišťuje. Následky hýřivého sladkého života a podvodů, které klukům umožní bez vědomí stupidních rodičů realizovat jejich sen, jsou smeteny pod stůl s ležérností hodnou hrdinů přepisujících katastrofální vysvědčení v internetové kavárně. Budiž, jde o komediální nadsázku. I komedie se ovšem musí řídit nějakými pravidly, kupříkladu by měla být vtipná. Panic je založený spíš na relativně přirozeně plynoucích dialozích než na zničujícně legračních situacích (pokud za ně nepovažujete scénu, v níž kluci skrz milosrdné listoví stromů šmírují skupinku postarších nahých paní koupajících se v rybníce).

Za čekání na občasný „šrapnel“ kořenící dialogy napsané nehercům přímo do úst vás mají odměnit záběry na lepá dospívající tílka v plavkách či prádle. Pochvaly se ode mne však nedočkají: při tom pohledu jsem si připadala jako pedofil. Jakoukoli „vážnou“ kritiku ostatně komplikuje právě skutečnost, že Panic naprosto není určen dospělým: potýkat se s ním je pro mne asi stejně beznadějné jako pokoušet se narvat do trička velikosti XS. Pocity nepatřičnosti a studu případného dospělce tvůrci stupňují nesmyslnými animovanými vstupy.

A teď ještě Panicovy klady: autoři dobře věděli, co dělají (ústy hrdinů svůj film dokonce umisťují kamsi mezi Ostře sledované vlaky a Nudu v Brně). Režie sázející na přirozenost spíš než na klipovou efektnost vůbec není idiotská: v tomto ohledu Macharáček ze srovnání s jinými českými debutanty z poslední doby vychází celkem slušně. Na pomíjivé letní příjemnosti filmu má ovšem hlavní podíl znamenitá práce kameramana Tomáše Kresty. Mezi příjemně neokoukanými a vesměs šikovnými neherci ovšem profesionálové jako Milena Dvorská, Vladimír Javorský či Květa Fialová působí jako pěst na oko (nemluvě o nesmyslném „zjevení“ Libora Boučka z Evropy 2!).

Panic není a ani nemůže být oplzlý – je jen tak mladistvý, aby vyšel vstříc svému ideálnímu publiku. Doufejme, že ty přibližně třináctileté děti neodradí od návštěvy kina distributorovo doporučení „přístupný od patnácti let“. V kině neuvidí jen to, jak jejich o něco starší vrstevníci nejen pijí, kouří a souloží, ale také drasticky podvádějí rodiče a dospělé obecně a z plna hrdla pohrdají tloušťkou, prací a venkovskými burany (zaplaťpámbu si alespoň ukradnou prezervativy „do první akce“, která je ovšem autory překvapivě odbytá a v jádru dost smutná). Nepochopitelné jsou pro mne ve skutečnosti jen ty žertovné výpady proti ODS. Zkrátka jak tady sedím narvaná v tričku velikosti XS, je mi upřímně líto, že mne Panic vmanipuloval do role staré, tlusté, nudně karatelské krávy.

Ano, a ještě odpověď na klíčovou otázku: „Jaká je ve svém hereckém debutu Šárka Vaňková?“: Šárka Vaňková je v psychologicky naprosto zmatené roli sexuchtivé Lenky opravdu roztomilá a přes prsa jí všichni tři hrdinové postupně naměří 89 cm. Přejeme další herecký vývoj.

Alena Prokopová

Poslední modifikace 20.05.2007, 18:43:13