Následující text je recenze Františka Fuky pro Novinky.cz - FFFilm.
Původní text naleznete na: http://www.novinky.cz/clanek/45395-fffilm-vrazi-ceskeho-filmu.html

FFFILM & vrazi (českého filmu)

Kultovní (prý) kniha Vladimíra Párala se dočkala výpravného a hvězdně obsazeného filmového zpracování? A jak to dopadlo? Řečeno stručně, můj globální názor na současnou českou kinematografii se příliš nezměnil. Bohužel...

MILENCI & VRAZI vznikli podle knihy Vladimíra Parála "Milenci a vrazi". Ano, v knize je "a", ve filmu "&". Podstatnější než ampersand je ale skutečnost, že kniha (kterou jsem nečetl) je podle všeho velmi rozsáhlá a zabírá osudy mnoha lidí. Natáčet něco takového je vždycky svízelné a je to ještě mnohem svízelnější, pokud není dobře napsaný scénář. A ten v tomto případě není.

Pokud jste knihu nečetli, tak je - podle mého skromného názoru - film značně nepochopitelný. Děj začíná v 60. letech (celý se odehrává v Ústí nad Labem) a v jedné scéně po druhé potkáváme další a další postavy, přičemž nejenže se o nich příliš nedozvíme, ale občas ani netušíme, jak se jmenují a jak spolu navzájem souvisí (kromě toho, že některé z nich bydlí ve stejném baráku). Podobným způsobem už bylo natočeno více filmů, ale v těch vždy po nějaké době muselo do sebe všechno "zapadnout" a musely být odhaleny nějaké souvislosti mezi postavami. V MILENCÍCH & VRAZICH tohle nefunguje, takže nejenže s většinou postav nesoucítíte, ale u některých ani nevíte, kdo to vlastně je, jestli se už před tím ve filmu objevil a proč.

Například v jedné z prvních scén jeden z hrdinů, Borek Trojan (Jiří Langmajer) sedí na plovárně a kouká po ženských. Následuje detailnější záběr (ze zadu) na jednu z ženských, jak ji nějaký chlap odvádí k řece. Pokud to mělo nějaký význam, nevím jaký. Nic dalšího se nestane a scéna skončí. Okamžitě následuje jiná scéna, kdy tentýž Langmajer jde s nějakou ženou po louce a ta mu vyčítá něco v tom smyslu, že "nemá žádnou energii". Netušil jsem, jestli je to tatáž žena jako na plovárně a jestli se tato scéna odehrává v tentýž den nebo o půlroku později, a k čemu mezi nimi došlo. Rozhovor skončí a žena (resp. ani jedna z těchto žen) se v celém filmu už neobjeví (resp. pokud se později objeví, nedošlo mi to).

Podobných podivností je v MILENCÍCH & VRAZÍCH opravdu hodně. Výsledek se možná může někomu líbit jako "ilustrace knihy" - ale znovu opakuji - pokud jste knihu nečetli, budete mít problémy s naprosto zákládní identifikací, kdo je čí bratr a jestli se následující scéna odehrává hodinu nebo rok po té předcházející. Vedle mě seděl Tomáš Baldýnský, který knihu četl, snažil se mi v průběhu filmu ledacos dovysvětlit, ale místy se také nechytal. Působí to dojmem, jako by scenárista z knihy vzal jen některé osamocené stránky (především ty, kde se souloží, nebo se o tom mluví), ty přepsal do scénáře, a nedělal si naprosto starosti s tím, jestli výsledek působí aspoň trochu souvisle.

Herecké výkony jsou proměnlivé. Například Veronika Žilková mě velmi příjemně překvapila v roli staré doktorky, která se bojí, že jí "ujel vlak". Nebo Marek Taclík je fajn jako slizká úřednická "nová krev", později "stará svině z Prahy". Naopak Marko Igonda jako "Vetchého zlý ale sexy bratr" hraje (respektive nehraje) neuvěřitelně strašně a pokud byl obsazen jen proto, že má "animální sex-appeal", tak je to smutné, protože ho fakt nemá.

Film se tedy velmi skřípavě dokodrcá do 90. minuty, načež následuje rychlý "sestřih" toho, co se stalo během následujících dvaceti let Langmajerově postavě. To mě opět trochu vyvedlo z míry, protože do té chvíle z ničeho nevyplývalo, že by zrovna Langmajerova postava měla být něčím důležitější, než tucet ostatních postav. Pak následuje asi čtvrthodina, odehrávající se "o 20 let později", kdy se tvůrci snaží nějak to celé "završit" a ukázat, že "historie lidského šílenství se opakuje", nebo něco podobně filosofického, ale opět to příliš nefunguje a je to nechtěně vtipné díky velmi nepodařeným "zestárlým" maskám většiny postav (které hrají stejní herci jako v předchozích 90 minutách).

Tady na oficiálních stránkách je zajímavý článek, napsaný pravděpodobně před vznikem filmu, a popisující jak by ten film měl vypadat. Pokud je tomu opravdu tak, pak jsem nucen konstatovat, že film MILENCI & VRAZI je ještě mnohem nepodařenější, než jsem se domníval. Pokud ve mně vyvolával nějaké emoce, neměly nic společného s věcmi, o kterých se píše na této stránce. Žádní "červení a modří", všichni jsou stejní magoři, pouze Vetchý se od ostatních odlišuje tím, že nechce pořád souložit. Zmínka o "velké satirické metafoře" mi potvrdila, že některé scény byly zřejmě bizarní schválně, ale většina jich vypadala "nechtěně bizarně" jako z nějaké mexické telenovely a některé se snažily být "skutečně lidské", což působilo v kombinaci s okolními scénami o to hůř.

Mohl bych ještě psát třeba tom, že režie je spíš televizní a hudba Karla Svobody profesionální, byť koncepčně nezvyklá (elektronické loopy ve filmu z 60. let?), ale to všechno jsou celkem nepodstatné drobnosti ve srovnání s katastrofálně nezvládnutým scénářem.

Ještě je vlastně možné, že to celé vzniklo jako třináctidílný televizní seriál a tohle je sestřih z něj...

František Fuka

Poslední modifikace 29.12.2007, 13:09:06