Následující text je recenze Petra Sisky pro FilmWeb.
Původní text naleznete na: http://filmweb.o2active.cz/show.article.aspx?id=59119

Když v lednu 2002 přišel do českých kin Pán prstenů, nemohl jeho novozélandský tvůrce tušit, že se bude napříště v návštěvnosti utkávat s jinou ságou. Malou, lidovou v nejširším slova smyslu, česky zaprděnou... prostě naši.

Kameňák 3

Režie: Zdeněk Troška
Scénář: Zdeněk Troška, Evžen Gogel, Marek Kališ
Kamera: David Ployhar
Hudba: Milos Krkoška
Hrají: Václav Vydra, Jana Paulová, Marek Vašut, Josef Laufer, Monika Absolonová, Richard Genzer, Eva Tauchenová, Jan Skopeček, Lubomír Lipský, Dolly Buster
Délka: 101 minut
Distribuce: Prospero s.r.o
Česká premiéra: 13. ledna 2005

Žili byli lidé, které osud zavál do městysu Kameňákov. Ve všem jsou skoro jako my. Třeba Vilma (Jana Paulová) a Pepa (Václav Vydra) Novákovi řeší buď nedostatečnou erekci nebo nedostatek libida. Padouch Leo Kohn (Josef Laufer) potřebuje vítězství své fotbalové jedenáctky v místním přeboru a je ochoten pro to udělat cokoliv. Dokonce zabít svou vlastní tchýni (Eva Tauchenová). Půvabná sestřička (Monika Absolonová) se zamiluje do čtyřprocentního šlechtického potomka Williho (Lumír Olšovský) a snaží se v něm rozfoukat jiskru vášně. Ten však pokukuje po plavovlasém lékaři, který navazuje krátkodobé vztahy s pacientkami. Zbytek populace řeší buď fotbal (Romové, děda Novák, děda Poláček), erekci (prodavač ve zverimexu) či obojí. Nic už neřeší pouze manželka dědy Nováka, která je pod bytelným náhrobním kamenem a sladká Dolly Buster, která se prosouložila k výhodnému sňatku s pornomagnátem Baumbergerem a je tudíž ve vatě.

Rok čekání je za námi a s ním další příběh jako žádný jiný. Podle vyjádření tvůrců se jedná o díl poslední. Tedy vyvrcholení, jestli jsem to správně pochopil. Proud vtipů kameňáků ustane a zbudou jen vzpomínky na pět hodin ve vybrané společnosti a pocit hlubokého uspokojení z toho, že jedna z nejlidovějších trilogií světové kinematografie, ještě lidovější než Volkswagen, jíž si smontovali diváci jako památník sami sobě, stojí na třech nohách – sice vratkých - ale přece jen stojí. Trilogie prošla kiny a zaznamenala vysokou sledovanost v televizi. A to se počítá. Koloběh kameňáků v přírodě se uzavřel, protože lidé začínají citovat filmové scény. Co víc si tvůrci mohou přát? Snad už jen sbalit kufry a koupit letenku do daňového ráje. Zdeněk Troška a čtyři filmy za tři roky. Kdo ze škarohlídů by nechtěl být – přes veškerou kritiku na jeho hlavu – na jeho místě?

Původně jsem chtěl v jednom z odstavců vyzvat své kolegy k tomu, aby se ponořili do hlubin spletitého přediva příběhu a vynesli na povrch zemský to, v čem je tato trilogie navždy poznamenala, ovlivnila a vnitřně změnila. A aby poté napsali článek na téma Přínos ságy Kameňák světovému filmu. Chtěl jsem zde napsat: “Matěji Šišoláku, neleň, usedni ke klávesnici a chutě piš!” a nebo “Kamile Filo, rozebírej, demontuj, interpretuj a pouč nás”. Obávám se však, že i studenti oboru filmová věda, ba dokonce jejich pedagogové, by strávili zbytek života usilovným bádáním bez hmatatelných výsledků. A to jim, statečným filmozpytcům, nemohu udělat. Musí mít dostatek životní mízy na jiné boje.Vím, nikdo z tvůrců nechtěl nic sdělit, jde jen o lidovou zábavu, pláču na špatném hrobě, a vůbec, jsem jen novinářská šmíra, která nikdy nenatočí žádný film, protože na to nemá (koule, vzdělání, konexe). Pod tlakem spokojeného mručení miliónů diváků totiž utichá klapání každé kritické klávesnice a datové toky druhdy remcajících uživatelů ICQ klesají na nulu.

Ale ani to mi nezabrání napsat: v Kameňáku 3 se sice poprvé objevuje něco, co by šlo s odřenýma ušima (bez uší?) nazvat filmovými postupy a příběhem, ale jako celek se stále jedná o nepojmenovatelné cosi, co se dostalo na plátna kin jen díky vypjaté mediální masáži. Po cimrmanovském způsobu by se chtělo říci, že diváci chtějí vědět, zda bude třetí díl stejně slabý jako ty předchozí. A nebo je to docela jinak a obecenstvo se přichází zasmát tomu, co již zná. Který čert však může za to, že na projekci v multiplexu (je ještě nějaký lidovější druh kina?), kterou jsem navštívil, se sociálně rozrůzněné obecenstvo prakticky nesmálo? Asi to byli nějací zakuklení intelektuálové, co si šli hned v den premiéry zchladit žáhu. A nyní již v tichu svých pracoven snují recenze plné jedu. A nebo to byli ti, co vstali levou nohou, nesnídali vtipnou kaši a žádný z kameňáků neznali. A to je namíchlo. Jejich smůla, mohli se skvěle pobavit u toho báječného vtipu se zeleným pravítkem a pokochat pohledem na grimasy Richarda Genzera a Josefa Laufera, kterým někdo dělá v rozkroku moc dobře. Ale nešť, komu na tom záleží? Film sem, film tam. Zemřel někdo při projekci jako u Umučení Krista? Ne. Svět se točil bez Kameňáků a bude i s nimi. Kameňák 3 prostě není o nic horší než jeho předchůdci a ostudu jim rozhodně nedělá. Je to prostě kompaktní trilogie, co k tomu dodat.

Jestliže se Zdeněk Troška v jednom ze starších rozhovorů přiznal, že má plné igelitky scénářů, nezbývá než tiše doufat, že bude napříště lovit v PVC trochu déle. A teď už hezky do postýlek, milí souložníci a milé souložnice, žádná erekce tu není věčně. Kurňa!

Petr Siska

Poslední modifikace 23.12.2019, 22:34:58