Následující text je recenze Aleny Prokopové pro Cinemu.
Původní text se nacházel na adrese http://cinema.burda.cz/new/?page=firstrun&id=516, která v dané chvíli již není funkční.

"Kdo neskáče, není Rom" aneb potřetí v Kameňákově

Kameňák 3

Zdeněk Troška svou populistickou „vtipálkovskou“ trilogii třetím filmem prý uzavírá – a možná je to škoda, protože ta jednoznačně překonává předchozí díly, diváky tak dobře přijaté a kritikou tak odsuzované. Vzestupnou tendenci Kameňáků lze asi přičíst na vrub tomu, že autoři postupně opouštěli původní „experimentální“ formu: ať se vám jeho filmy líbí či nikoli, Troška je příliš vypravěčem na to, než aby sám sebe opakovaně uzavíral do tak omezujících škatulek, jakou je pouhá série tematicky řazených vtipů (K1) či monotónní vtipný týdeníček (K2).

K3 se tentokrát opírá o pevnější příběh, z nějž se jen tu a tam, možná už zbytečně, vynořují ucelené „kameňáky“. Hrdiny vyprávění jsou už zřetelně Vilma a Pepa Novákovi, a hereckými hvězdami tudíž Václav Vydra a Jana Paulová. („Židovská“ zápletka kolem dvojice Leo/tchyně pak ovšem působí trochu zbytečně.) Vedle obvyklých Novákovic ložnicových trablů ovšem filmu kralují další typicky české okruhy – fotbal a Romové. Vše se svazuje dohromady v okamžiku, kdy proti Leově starému fotbalovému týmu nastoupí družstvo složené z Romů a sponzorované Leovou zlou tchyní… takže můžete nakonec být i zvědaví, jak všechno dopadne.

Výsledek je (téměř!) pročištěný od takových svévolných motivů, jako byly falešné jeptišky a erektivní Modrý pramen (ten nakonec získal jen malé cameo). K3 se tak přibližuje Troškově představě, že do jisté míry (byť zkresleně) zrcadlí podobu současné české reality. Dotýká se podobných témat jako neslučitelně ambicióznější Horem Pádem, vzhledem k vědomě „blbému“ žánru však nakonec působí jaksi mnohem přirozeněji! Oproti K1, který byl vlastně za maskou legrácek v podstatě stejně lidsky zlým filmem, jako jsou samotné české vtipy, je naopak K3 navíc obalen troškovsky vlídným vztahem ke světu, kde se sice lidé podvádějí a jdou si po krku, jak mohou, ale všechno se to postupně tak nějak příjemně zašumluje do ztracena. Což se samozřejmě „lidu“ v publiku nemůže nelíbit, protože ze všeho nakonec vychází tak nějak hezky.

Levnější natáčení na digitální kameru (které se v některých scénách bohužel podepsalo na kvalitě obrazu) – zvlášť v souvislosti s neherci – zrodilo spontánní, místy téměř dokumentární atmosféru. Kamera je někdy dokonce nucená se pohnout z místa… skoro to vypadá jako film. Především prosluněné letní scény vám připomenou, že Zdeněk Troška vlastně ve skutečnosti JE filmový režisér. Co se týče hodnocení (ačkoli nepotřebuji Dolly Buster a párkrát jsem se hanbou propadla hluboko pod sedadlo), K3 je pro mne v rámci současné české produkce čistých 50 %. Což je možná docela dobrý kameňák.

Alena Prokopová

Poslední modifikace 20.05.2007, 18:43:05