Následující text je recenze Tomáš Chvály pro FilmWeb.
Původní text naleznete na: http://filmweb.o2active.cz/show.article.aspx?id=28998

Zdeněk Troška netočí pro kritiky, ale pro diváky. Potvrdil to již mnohokrát a ani v případě druhého Kameňáku se to nemění. A ono je to vlastně dobře, protože k tomu, aby člověk miloval film, musí čas od času vidět i ty HODNĚ špatné...

Kameňák 2

Na největší českou komediální perlu posledních let Kameňák jsem nenašel při uvedení do kin dost odvahy. Když byl však o letošním Silvestru v televizi, tak má zvědavost přeci jen zvítězila. Vědět, do čeho jdu, tak jsem tu zvědavost svázal, dal jí roubík, zavřel jí do skříně a nechal pěkně dusit, dokud si nevybaví, jak vypadá skutečný filmový vkus. Můžu jen vřele děkovat, že mě během sledování Kameňáku skolil milosrdný spánek. Na druhý díl jsem šel čistě z legrace. Historky z kin, kdy se český lid úspěšně lámal do kolen již při pohledu na herce, zatímco skutečnému divákovi trnulo během úvodních titulků, dosáhly téměř kultovních rozměrů. Takže tentokrát jsem chtěl být u toho. A dočkal jsem se. Diváci se chlámali na všech frontách, pomalu to vypadalo, že někdo začne házet v sále vlnu a já jsem (s několika odvážlivci) jen tiše litoval zaplaceného vstupného.

Šli dva a prostřední upad…

Co se příběhu týče, tak ten zde má přibližně stejnou důležitost, jak tomu bylo v prvním díle. Tedy žádnou. Navazuje na díl první, kdy byl na konci objeven erektivní pramen. Tento pramen působí v městečku zázračně na potenci obyvatel a velmi si ho oblíbí i stará Kropáčková. Pramen však náhle zmizí a jak se zdá, tak Kropáčková ví víc, než si pod vousy funí. Prostě dějová zápletka hodná Troškovy velikosti. Celý "příběh" je tu jenom proto, aby se do filmu nacpalo co nejvíc fórků. Funguje to zhruba stejně jako u prvního dílu… což znamená vůbec. Vtipy jsou totiž povětšinou na úrovni nadpisu tohoto odstavce (který je duchaplnější, než většina z nich).

Skoro mi připadá, že jsem celý svůj život musel jen poslouchal vtipy. Není přece možné, abych z těch několik desítek (ne-li stovek) neznal pouze 5 vtipů a z toho tři mi připadaly legrační. Ano, hanebně přiznávám, třikrát jsem se celkem pousmál. Ale jinak mě slušně mrazilo! Film bych doporučil intelektuálům a filmovým gurmánům jako alternativu Záhady Blair Witch. Nechci upřednostňovat nutnost příběhu, i skvělá komedie Mezi námi děvčaty nemá dvakrát košatý příběh, ale chce to umět gradovat situace a navazovat na sebe jednotlivé vtipy a to Troška prostě neumí. Jeho režisérský talent bohužel zemřel během prvního výletu za erotikou a tak mu alespoň vzdejme hold minutou ticha, protože jeho odchod je těžkou ránou české kinematografii.

Souhvězdí Novy…

Menší naděje na zlepšení oproti prvnímu dílu tu byla, ale ta padla s oznámením obsazení některých rolí. Martin Maxa je stejně schopný herec, jako zpěvák, což rozhodně (především pro něj) není žádná výhoda. Helena Vondráčková nepochopila rozdíl mezi televizní estrádou a filmem, ale alespoň má možnost předvést zručnou práci plastických chirurgů (mno, zručnou… prostě se předvádí). Jana Paulová je zhruba stejně „snesitelná“ jako v prvním díle a tak tím jediným, na koho se dá opět dívat, je Václav Vydra. Ten svým ležérním přístupem jako jediný pochopil, co vyžaduje komediální žánr. Zbylé obsazení je jedna hvězda vedle druhé, ale všechy působí v tomhle filmu značně vyhasle.

Smutnou skutečností zůstává, že i přes veškeré mé (a nejen mé) znechucení se film dočká úspěchu a možná i třetího pokračování. Českým divákům je to totiž evidentně jedno. Klidně vyhodí nějakých sto korun za plejádu profláknutých vtipů, které stěží pobaví průměrného opilce. Mám pro Vás nadšence návrh. Tu stovku pošlete mně a já Vám po ICQ klidně odrecituju dvakrát tolik (a lepších) vtipů. Z Američanů si střílíme, že ve svých hitech mají všude patos a pak u nás vede žebříčky návštěvnosti takovýhle film. Tak tomu JÁ říkám kameňák!

P.S. Nepochybuji, že se na můj článek objeví ohlasy typu „zas jeden, co tomu nerozumí“ a nebo „Troška točí pro diváky“. Nejsem filmový génius, ale kvalitní komedii poznám. Ta má dobré herce, vypointované situace a je svižně natočená. A ani jedno Kameňák 2 jednoduše nemá.

Poslední modifikace 20.05.2007, 18:43:03