Následující text je recenze Gabriely Kudelové pro Premiere.

Režie: Pavel Göbl, Roman Švejda
Hrají: Jaroslav Dušek, Igor Chmela, Jiří Vymětal
Scénář: Pavel Göbl, René Levínský, Roman Švejda
Kamera: Jan Horáček
Distribuce: Bontonfilm, 90 min., přístupný, 15 kopií

Ještě žiju s věšákem, čepicí a plácačkou

V kraji plném chmelnic se nalézá město Žatec a v něm se krčí staré nádraží. Oprýskaná budova je útočištěm ajznboňáků, kteří tu rozjímají o hubnoucích účincích piva, hodnotí výkony fotbalistů nebo si dobírají záletného výpravčího. Jeden takový rozhovor střídá druhý a děj se sune kupředu stejně pomalu a pohodově, jako kdybyste cestovali místní lokálkou. Nová česká komedie zkrátka jezdí hlavně na dialogy, za což nepochybně může její divadelní původ.

Svižné, realisticky neotesané repliky vycházejí z úst neherců, neokoukaných herců a jediné známé tváře, jíž je Jaroslav Dušek, který se bez jakýchkoli exhibic sympaticky ztrácí v ‚davu‘. Celá parta ­poslušně pózuje na různých stanovištích - tu vsedě hýří moudry v hospodě, tu na stojáka debatuje na peroně. Statičnost těchto výstupů ještě umocňuje dojem divadelnosti snímku, přestože tvůrci předlohu přece jen alespoň do jisté míry ‚zfilmověli‘, to když se jim podařilo věrně zachytit atmosféru odlehlé stanice.

Poetika, s níž kamera vykresluje svět pražců a modrých uniforem, snese srovnání s Menzelovými Ostře sledovanými vlaky. Tam se ale v hezkých kulisách také odvíjel silný příběh, a právě ten Věšáku chybí. Režijně-scenáristické duo Göbl–Švejda založilo svůj film pouze na prosté existenci nádražíčka, která je sice díky osazenstvu zábavná, jenže na celovečerák přece jen monotónní. Obecnou nevzrušivost navíc podtrhne fakt, že jediné dvě dramatické události se odehrají mimo kameru a jen se o nich mluví. Nezbývá než litovat, že tenhle lenivý osobák ani na okamžik nezrychlí nebo nenarazí na nějakou překážku…

ORTEL: Vtipným dialogům a solidní atmosféře schází děj.

Gabriela Kudelová

Poslední modifikace 20.05.2007, 18:43:01