Následující text je recenze Tomáše Chvály pro FilmWeb.
Původní text naleznete na: http://filmweb.o2active.cz/show.article.aspx?id=87210

Oskar je nula a to je stav, který se málokomu vyloženě líbí. Tak se rozhodne pro životní změnu, kdy se z malého chlapíka stane dospělý muž, k čemuž mu dopomůže fakt, že je expert přes počítače. Jenže kdo by býval řekl, že ho to bude stát tolik úsilí, času, peněz a sexu?!

EXPERTI
Režie: Karel Coma
Scénář: Karel Coma
Kamera: Martin Matiášek
Hudba: Roman Holý
Hrají: Kryštof Hádek, Michaela Maurerová, Ljuba Krbová, Nina Divíšková, Jana Hubinská, Jiří Bartoška, Jiří Maria Sieber
Délka: 86 minut
Země původu: Česká republika
Česká premiéra: 9. února 2006
Český distributor: Bontonfilm

Experti

Před pár lety jsem měl pocit, že se u nás netočí nic jiného, než (po)válečné filmy a byl jsem z toho mírně zklamaný a otrávený. Loňského roku Snowboarďáci položili kámen českému teenagerovskému žánru „ojeď co můžeš“ a letošního roku už se to na nás pěkně valí. Teprve jsme se přehoupli do druhého měsíce a už je tu druhý film „o mladých, pro mladé“. Oproti perle Panic je nanic, která je horkým kandidátem na největší filmový zmetek tohoto roku, jsou Experti méně nadrbaní, trošičku zábavnější a vyspělejší, ale i tak stále ani omylem nedosahují kvalit kultovních amerických předchůdců, ke kterým často odkazují (ovšem je obdivuhodné, že se u nás doposud nikdo nepokusil ve filmu užít figurku podobnou legendárnímu Stiflerovi). Přesto nejde o kolosální průšvih, jakým je právě Panic je nanic, kterého jsem měl potíž dokoukat. Ptáte se, čím to je? Odpověď je jednoduchá - protože zde v hlavní roli není žádný přehrávající amatér, ale skutečný herec.

Na čem (alespoň v mých očích) nejvíc ztroskotal Panic je nanic je právě ústřední herecké trio. Ani jeden z těch snaživců neumí být před kamerou dostatečně uvolněný, aby mu šlo strojené repliky věřit a ani jeden nemá dostatečné charisma, aby dokázal zakrýt jednoduchost své postavy. To Hádek je jiné kafe. Je to typický sympatický loser, který je mimo tak akorát, aby člověku nepřišlo moc přehnané, že mu vlastně nic moc nevychází, když by na tom mohl být i mnohem hůř. Vzhledem k tomu, že nejsou Experti typickou teenagerovskou komedií ve smyslu toho, že cílem je zasunout a vidět "kozy", je tu i vývoj postavy (ano, něco takového tu dokonce proběhne!) odlišný. Účelem není o to přijít (to má dle všeho Oskar už za sebou), ale jde tu o totéž jako třeba v Takové normální holce - hlavní postava je někým/něčím vyburcována a rozhodne se ze sebe dostat maximum, aby dosáhla svého cíle a dokázala, že není úplná nula.

Dějová linie se tak točí okolo příběhu o ošklivém kačátku, které se rozhodne proměnit v prince, což je docela netradičně zvolená cesta, protože toto schéma většinou "patří" holkám. Hádek naštěstí nemá se změnou sebemenší problém – z mladého zarostlého trdla se věrohodně přehoupne v protřelého, i když trošičku zmatkujícího, elegána. Hádek ze všech herců nejvíc hýří energií a jakmile z plátna sleze, děj se začne nepříjemně vléct. Experti totiž bohužel nesledují jenom jeho. Je tu i řada nevýrazných vedlejších postav, jeho nejlepšími kamarády počínaje a malým překupníkem konče (fanoušci Superstar se mnou ovšem nepochybně nebudou souhlasit). Za zapamatování stojí akorát Petr Čtvrtníček jako profesor Smrtka (jeho hláška „Jak nevíte?! To jsme přece brali v prvním ročníku!“ má u mě kultovní statut, ale kdo nestudoval na střední jako hlavní obor počítače, tak to asi nedocení), Ljuba Krbová jako maminka, sexy Daniela Šinkorová jako základ Oskarových problémů a Jiří Bartoška v roztomilé miniroli pokuřujícího souseda.

Na Expertech mi přijde zdaleka nejzajímavější to, že se snaží být jiní, než byli Snowboarďáci. Sice jde v základě zase o ženské a sex, ale motivace je odlišná a konec jde naprosto proti žánru (což se mi na něm libí – je takovou trefnou připomínkou toho, jak se občas po vší té snaze dokážeme snadno rozhodnout úplně jinak). Celé mi to spíše připomíná žánrově Samotáře, ale pokud bych měl skutečně Experty se Samotáři srovnávat, musel bych být podstatně kritičtější. Experti nic moc neřeší, ani nemají spletitý příběh a nějaká poselství. Trošku reflektují studentský život a s ním spojené problémy, ale vše pouze okrajově. Více rozpracované je pouze téma práce během studia, i když to se (vzhledem k neustálému zlehčování) jeví spíše jako náhodně nahozené téma nežli předem promyšlené rýpnutí do aktuálního studentského způsobu života. Filmu dost ubírá také pomalý rozjezd, ale ten je na druhou stranu ušlapán energickou druhou polovinou a především pak několika opravdu nápaditými momenty (třeba takové kolečkové křeslo je fajn). Stupňující se problémy hlavní postavy nepostrádají nápady, ale v určitých chvílích šlápne režisér Coma naprosto zbytečně na brzdu a začne se tvářit jak dramatik.

I přes značně nevyrovnané tempo je mi výsledek sympatický. Ono je to celé hodně závislé na tom, nakolik se Vám bude líbit Kryštof Hádek v hlavní roli, který mně osobně sedl maximálním způsobem. A vzhledem k tomu, že jsem nedávno značně trpěl u Panice, který je technicky i herecky podstatně níže, nemůžu jinak, než Experty (co se aktuální české produkce v kinech týče) opatrně doporučit, protože je rozhodně vidím v lepším světle… i když blikajícím

Poslední modifikace 20.05.2007, 18:42:54