Následující text je recenze Jana Palečka pro FilmPub.
Původní text naleznete na: http://filmpub.atlas.cz/kino/57118-experti.aspx

Experti

Do kin nám letos přichází v pořadí druhá teenagerská komedie. Nečekejte od Expertů kdovíjakou zábavu. Experti patří mezi ty filmy, na které po jejich zhlédnutí rychle zapomenete.

Tvůrci filmu píší ne svém webu toto: „Experti je komedie naší doby, kdy všichni někam pro něco spěcháme a za něčím se honíme.“ Což o to, zní to docela sympaticky. A dá se i říci, že význam toho, jak se někdo za něčím honí, je ve filmu k nalezení. Ale o něco horší už to je s tou „komedií naší doby“. Vždyť lidé se pro něco honili i za totáče. Dokonce se honili ještě mnohem víc. Známe to přece z vyprávění našich rodičů. Tohle „komedii naší doby“ nedělá. „Komedie naší doby“ by měla mít především švih a humor. A je už jedno jaký. Jenže Experti nemají švih a vtipní taky moc nejsou.

I když film nese název Experti, tak příznačnější by bylo ho pojmenovat jako Expert. Valná většina zápletek se totiž točí jenom kolem jednoho hrdiny. Ale popořadě. Film má dvě části. První část: Jsou tři mládenci: počítačový nadšenec Oskar (Kryštof Hádek), jeho nejlepší kamarád Filip (Tomáš Löbl) a jejich spolužák Bukowski (Michael Foret). Ti se připravují na maturitu a u toho uhánějí holky. Oskarovi se líbí jedna z protějšího domu, ale ta ho odmítne. Není divu, Oskar totiž vypadá zanedbaně a ještě hrozně chlastá. Něco se taky odehrává ve škole, ve které hlavně dominuje profesor Smrtka (Petr Čtvrtníček). Nakonec všichni zdárně odmaturují. Druhá část: Oskar se dá do sebe. Začne cvičit (trochu jako Rocky), dostane se na vysokou a sežene si při škole zaměstnání. Na své kamarády kašle, což má za následek to, že jejich osudy jsou odsunuty na vedlejší kolej (například o Bukowského výrazně zavadíme už jenom jednou). Z Oskara se stane úspěšný mladý muž a donchuán (nejprve ze své vůle, poté proti své vůli). A pak najednou film skončí.

I když se tvůrci na svém webu zaštiťují tím, že jde o „komedii klipového charakteru“, tak se paradoxně film hrozně vleče. Čím to je? Především tím, že jednotlivé zápletky jsou neskonale banální. Přičemž nejsou banální nějak ulítle, ale prostě jsou jenom banální. Někdy jsem měl i dojem, jako bych sledoval nějaký díl Kamarádů (ten český seriál). V první části vlastně stojí za pozornost jenom to, že se Oskar opije. Třeba jeden z „vtipů“ spočívá v tom, že se opilý Oskar nadechne vzduchu z balónku a zaskřehotá. Kdo se tomu dokáže od srdce zasmát, vyhrává u mě čokoládového panáčka. O něco vtipnější je malinkatý výstup profesora Smrtky, kterého si očividně s chutí střihnul Petr Čtvrtníček. Ve druhé části je to podobné. Něco jako zápletka spočívá v tom, že je Oskar balen nebo spíš znásilňován postaršími ženami. Nic vás nešokuje, nic vás neupoutá, nic vás nerozesměje. A přestože jde vlastně o milostné avantýry, tak to nepůsobí ani moc eroticky. A trable, které z toho občas vyplynou, už jste viděli všude možně mnohokrát, takže zase zívnete. (Tady snad stojí za pozornost jenom jeden vydařený vtip, který spočívá v rozdělení obrazu do tří částí.)

A snad právě pro tuhle okoukanost a banálnost zápletek si najednou začnete všímat toho, že jsou mnohdy hodně divné. Proč třeba Oskar musí mít sex se ženami, když se mu to už zajídá? Proč jim třeba neřekne: „Koukněte dámy, já jsem přišel jenom opravit váš počítač. A nechte mě na pokoji, jo?“ Dále zarazí to, že ve druhé části nejsou Oskarovi kamarádi skoro vidět. Čili, jestliže v prvé části byly všechny tři postavy nějak propojeny, přičemž každá z nich měla nějaký svůj příběh, ve druhé části už je všechno koncentrováno jenom na Oskara. Přičemž se tam občas mihne Filip. A Bukowski je ve druhé části, až na jeden jeho výstup, úplně vyzmizíkován. (Tady se člověk nemůže ubránit dojmu, že postava Bukowského je vlastně zbytečná, de facto už v prvé části na nic nenavazuje, jako by žije svým vlastním životem.) Jde tedy o rytmus filmu. V prvé části nám tvůrci ukázali nějaké vztahy mezi třemi kamarády, načali nějaké motivy, na které by se slušelo navázat v části druhé. A divák to podvědomě vnímá, čeká na to. Jenže se to nestane. Zkrátka chybí nějaká propracovanější návaznost, takhle člověk sleduje jenom sled tu více tu méně vtipných skečů.

Jak se to má s hereckými výkony? Kryštof Hádek je fajn. Je to asi jediný výraznější klad filmu. Hádek dokáže poměrně trefně vystihnout kluka, který je věčným chlastáním ze všeho unavený a ke všemu letargický. Jeho proměna v úspěšného mladého muže působí věrohodně, stejně jako jeho návrat k alkoholu, únavě a letargii, tentokrát způsobené jeho neúměrným sexuálním životem. (Konečně, abych nebyl jenom kritický, tak tahle linie ve filmu klape. A metaforický závěr ji celkem sympaticky završí.) Oproti tomu Tomáš Löbl je nevýrazný, ničím vás neupoutá. Na druhé straně jako typ je podobný Kendymu z Básníků, sarkasticky glosuje Oskarovy životní peripetie. A co Michael Foret? No, je na něm vidět, že je neherec. Má problémy s mimikou a artikulací. Ale přesto si myslím, že Foret herecký talent má. Ten pro mě spočívá v jakémsi ironickém odstupu od sebe sama. Dokáže pohyby a mimikou obličeje vyjádřit, že se nebere tak vážně. Sám neznám českého herce, který by měl v sobě takového „strnulého klauna“. Byla by škoda, aby tohle byla Foretova poslední filmová role. A ještě větší škoda by byla, kdyby Foret tento klaunský talent více nerozvinul.

Musím se přiznat, že některé teenagerské komedie mám hodně rád. Třeba všemi opovrhovaní Kluci to chtěj taky … a pořád! je podle mě výborný film. Krásně cynický a bezohledný. Nikdo zde neprojde žádnou zušlechťovací kůrou, nikdo nám není vyloženě sympatický. Postavy jsou zde vystaveny maximálně trapným situacím, a to nejen teenageři, ale všichni. Vyloženě zbožňuji scénu, ve které se opilá babička vrtá obřím vibrátorem v záchodu. Tady mírnější nátury odvrací zrak nebo pociťují nepříjemné vibrace v žaludku. Takřka avantgardní provokace, poťouchlá radost ze záměrně ukázané ošklivosti. A navíc má švih. Experti nic takového nenabízejí, a to ani náznakem. I když se film tváří jako moderní teenagerská komedie, tak by klidně mohl vzniknout v 80. letech minulého století.

Jan Paleček

Poslední modifikace 20.05.2007, 18:42:54