Následující text je recenze Stanislava Buzka pro Tiscali.
Původní text naleznete na: http://kino.tiscali.cz/filmy/f_review.asp?art_id=6874&film_id=9264

Doblba ...a ještě dále!

Česká komedie, ale černá.

Česká komedie Doblba! je rozverným vyprávěním Karla Muka o jeho rodině. Impulsem k humorným situacím je záměr prodat honosnou hrobku vlastní babičky (žijící, nic netušící). Jaroslav Dušek v hlavní roli směruje rozvolněný sled scének spíše k inteligentnější komice, spolu s dalšími účinkujícími (Petr Čtvrtníček, Lenka Krobotová...) se však nevyhýbá ani černému humoru hrubšího zrna. Společenské reálie jsou zachyceny nepřímo, přes konkrétní situace. Námět i rozehrávání gagů vychází z české reality, déle však staví na absurdních řešeních. První celovečerní film Petra Vachlera spíše než na hřebejkovské, ondříčkovské či zelenkovské stereotypy navazuje na poetiku tvůrčí trojice Passer, Forman, Papoušek, jak ji vytvářeli ve svých filmech z šedesátých let. Jejich promyšlené koncepce i jadrně trefného humoru však nedosahuje. Patří k průměru dnešní české filmové produkce.

Rodinka Mukových má blízko k hřbitovům: děda hrobník, nynější hlava rodu Karel je též hrobníkem... Jinak se ničím neliší od sídlištního typu homo sapiens. Karel s rodinou a bratrem Pavlem bydlí v paneláku, prarodiče s prababičkou v malebné české vísce. Zabývají se tím nejobyčejnějším, totiž hledání cesty, jak rychle a snadno přijít k penězům... Zdá se, že dobrým tipem je prodej hrobky, kterou prababička zdědila po jakési prvorepublikové nóbl rodině. Cesta, jak Mukovi svou vizi uskutečňují, je značně česká: dají nic netušící stařence podepsat souhlas s prodejem, namluví jí ovšem, že podepisuje přihlášku na zájezd za mumiemi k pyramidám. Hádky v rodinném kolektivu jsou na denním pořádku. Nejdou však na ostří nože. I milenecký pár Karla a Terezy (L. Krobotová), stejně jako bratr Robert (P. Čtvrtníček) s manželkou (N. Boudová) berou vzájemné potyčky jako jakýsi rituál, jako mazivo v normálních obrátkách běžícího manželského „stroje“. Tento druh humoru je právě přímým odkazem k Papouškově trilogii o Homolkových.

Scénář, který napsali Petr Vachler a Jan Stehlík na tělo hercům, připomíná současné humoristické prózy, hledající inspiraci v Jirotkově Saturninovi. Realizace textu je ale již problematičtější. Nikoliv po technické stránce – kamera Petra Hojdy a střih Borise Machytky jsou na české poměry v podstatě bezchybné. Trochu skřípe herecká souhra: Jaroslav Dušek uplatňuje svůj typický výraz založený na výslovnosti a „vyzařování“ emocí postavy skrze mimiku, gesta, pózy. Lenka Krobotová v roli Karlovy družky je civilnější, ale charakter její postavy je méně čitelný. Výborný, stejně jako v jiných snímcích z poslední doby, je Marek Daniel (představuje Karlova bratra Pavla, zajímajícího se o ekologii a východní filozofie). Petr Čtvrtníček předvádí obvyklý výkon: je zde více za sebe než za prostředního, vypočítavého bratra. Karlovy venkovské rodiče si zahráli Vlastimil Dušek (skutečný otec J. D.) a Věra Křesadlová. Dušek senior v poloze hrabalovské pózy samorostlého mudrlanta přehrává, Věra Křesadlová je přirozenější; je příjemné ji vidět opět na filmovém plátně v roli nikoliv nejmenší. Z vedlejších postav stojí za zmínku ještě dr. Čepek (T. Matonoha).

Petr Vachler, opírající se o spolehlivý tým spolupracovníků (zmiňme alespoň autora hudby Romana Holého a architekta Milana Býčka), překvapil řemeslnou solidností své celovečerní prvotiny. S tímto žánrovým typem filmu však přichází značně pozdě. Řada polistopadových filmových taškařic je předlouhá. A co bere filmu vítr z plachet nejvíc: nenalezneme v něm hlubší motivy k zamyšlení nad tím, proč mnozí žijí právě tak, jak nám Dušek a spol. předvádějí.

Stanislav Buzek

Poslední modifikace 20.05.2007, 18:42:54