Následující text je recenze Ivana Pešky pro Premiere.
Původní text naleznete na: http://www.premiere.cz/film/7910/doblba.html

Babičce spadne do klína nečekané dědictví: rozměrná hrobka. Její dospělí vnuci však před ní získaný poklad zatají s cílem výhodně ho prodat. Nekalý plán spustí řadu úsměvných i smutných příhod, kterým chybí jednotící dějová linie a přebývají motivy. Výsledkem je neucelená, trochu přeplácaná směs dramatu a komedie.

Režie:Petr Vachler
Hrají: Jaroslav Dušek, Petr Čtvrtníček, Marek Daniel, Lenka Krobotová, Věra Křesadlová
Scénář: Petr Vachler, Jan Stehlík
Kamera: Petr Hojda
Distribuce: Bontonfilm., 110 min., přístupný, 30 kopií

Doblba!

Hned zkraje musím přiznat, že kdyby se mě někdo obyčejně zeptal, o čem to je, nebyl bych mu schopen uspokojivě odpovědět. Název Doblba! a některé situace naznačují, že (slovy básníka) „život nás s osudem ubohých hovad splétá“ a že z věčného koloběhu neexistuje šance se ­vymanit, je to však jen hypotéza. Petr Vachler mi coby scenárista a režisér žádné jednoznačné vysvětlení neposkytl – nebo jsem příliš tupý na to, abych ho z jeho ‚černé komedie‘ vyextrahoval. Pro úplnost dodávám, že už kosmické otevření ve stylu Stopařova průvodce po Galaxii, kde hlas Jaroslava Duška na pozadí nekonečného vesmíru komentuje rodinné fotografie, jistý přesah naznačuje.

Spíš než o příběhu hrobnické rodiny Mukových bych ­tudíž po úvodní otázce spustil o sledu momentů a sekvencí z jejich života, které fungují tu lépe, tu vůbec; či o tom, že k nemožnosti identifikovat jednotící dějovou linku silně přispívá i vydatná inflace ­motivů. Na dění, na jehož počátku stála zděděná hrobka, již se vypečení vnukové Karel (Dušek) a Robert (Čtvrtníček) rozhodnou před babičkou ­zatajit a prodat, věší Vachler další a další ornamenty – halucinační pasáž s králíkem, útržek homosexuální telenovely‚ ‚Twin Peaks light‘ scénu s věštkyní v kabaretu…

Zejména úvodní půlhodina tak příliš nedrží pohromadě, na čemž se podílí i rozostřenost Duškovy postavy, jejíž počínání připomíná jednu z méně povedených improvizací Duškova divadla Vizita. Vytušíme, že milující otec Karel Muk je trotl s lehce narušeným morálním systémem, ale za tím, že je také něčím sympatický, stojí spíš sám Dušek než vnitřní logika ­filmu. Podobně i Čtvrtníček v prvních okamžicích působí, jako by si jen odskočil z České sody (rozdíl vynikne hlavně ve srovnání s velmi slušným výkonem v dramatičtější druhé polovině), vyloženě odstrašující je Lenka Krobotová v roli Duškovy partnerky, která je při hádkách zcela nevěrohodná. Herci jsou v tom ale trochu nevinně – právě v úvodu je totiž nejpatrnější obecný problém s kontinuitou (v Doblba! se události většinou nedějí proto, aby děj posouvaly), což dokazuje i časté použití ‚berličky‘ v podobě Duškova vnitřního hlasu, ­který dovysvětlí, co se do ­filmového jazyka nevešlo. ­Toto ‚vršení situací‘ má však paradoxně i výhodu. Nikdy netušíte, co se stane, tudíž vás vývoj události v druhé půlce příjemně překvapí.

Pokud jde o proklamovanou komedii, Doblba! je film spíš úsměvný než třeskutě l egrační, zároveň ale jen výjimečně sklouzne k trapnosti. (Věta „Půjdu shoppingovat…“ by nebyla vtipná ani počátkem 90. let.) Fanoušci ceremoniálu Českých lvů by ­přesto mohli být spokojeni.

ORTEL: Film to sice moc není, ale jisté kouzlo Doblba! má.

Ivan Peška

Poslední modifikace 20.05.2007, 18:42:53