Následující text je recenze Františka Fuky pro FFFilm.
Původní text naleznete na: http://www.novinky.cz/clanek/66138-fffilm-v-ringu-az-doblba.html

FFFILM v ringu až Doblba

Film DOBLBA Petra Vachlera byl mnohými (včetně mne) pokládán za "velký zajímavý projekt". O to smutnější je, že na výsledném produktu jsou sice vidět vložené peníze a úsilí herců, ale - prostě to nefunguje. Vůbec. Proto musíme vzít za vděk aspoň Russellem Crowem, který tento týden dělá to, co mu jde nejlépe - rozbíjí lidem obličeje.

Hlavním hrdinou filmu Petra Vachlera DOBLBA je Karel Muk (Jaroslav Dušek), pohřebák, který se se svými příbuznými dohodne, že před svou matkou zatají zděděnou hrobku, aby na ní sám vydělal. Tedy, aspoň se zdá, že o tom film bude, ale pak se ukáže, že je vlastně o tom, jak náhlá tragická událost způsobí rozvrat jedné rozvětvené rodiny. Myslím, že nakonec film není ani o tom, ale nenapadá mě, o čem vlastně je. Ale má happyend.

DOBLBA je bohužel velice nepodařený film. Promítání začalo poměrně nenápadně: Ani dobře, ani špatně, jen občas se objevil nějaký zvláštní neobvyklý detail, který vzbuzoval dojem, že bude později nějak geniálně zúročen. Tak plynuly minuty a minuty, stále probíhala expozice a já čekal, kdy už se to konečně nějak rozjede. Pak jsem se poprvé podíval na hodinky - 30 minut pryč a pořád se to nějak nerozjíždí. Pak uplynulo dalších 30 minut a pořád nic! Byly načínány jisté motivy a nápady, aby na ně bylo záhy zapomenuto, protože děj se přenáší někam jinam a představuje nám další postavy, aniž by nám nějak vysvětlil chování těch, které už známe.

Téměř všichni v tomto filmu jsou schizofrenní. Chvíli se chovají lidsky, inteligentně a říkají zajímavé nebo dojemné věci, a hned v následující scéně jsou z nich naprostí debilové a karikatury jako z KAMEŇÁKU. Není to nějaký hlubší záměr, který vyústí v šokující odhalení (třeba že všichni mají rozdvojenou osobnost), je to prostě jenom nepodařený film, a to především zásluhou Petra Vachlera.

Vachler je podle všeho schopný producent a z producentského hlediska se DOBLBA nedá nic vytknout. Kamera, střih, zvuk a herecké výkony - to všechno je slušné nebo velmi dobré. Problém (a velký) je ale ve scénáři a režii - a za oboje "může" Petr Vachler.

DOBLBA není film, který by svou nepodařeností byl k smíchu. Výsledek je spíše smutný, protože na plátně vidíte mnoho talentovaných herců ve filmu, který nebyl laciný, a nemůžete se ubránit dojmu, že na celém tom námětu je něco zásadně nepodařeného od samotného začátku (respektive, že je v něm splácáno úplně všechno a nic pořádně). Lynch nebo Fincher by tento scénář možná dokázali zfilmovat tak, aby vznikl zajímavý film, ale Vachler stylem své režie skáče stejně šíleně jako skákal styl scénáře, a strašlivě křiklavě kombinuje SPALOVAČE MRTVOL s "Tele Tele" (přičemž ani proti jednomu rozhodně nic nemám, ale dohromady to nefunguje). Některé scény mají neddiskutovatelnou atmosféru, ale o to drásavější je, když o pár sekund později někdo komicky zakopává, oživuje mrtvého králíčka nebo dělá legračního homosexuála. Málokterá ze scén je vyloženě špatná, ale každá je z úplně jiného filmu úplně jiného žánru (ve kterých náhodou hrají stejní herci).

Znovu opakuji, že v DOBLBA jsou obsaženy náměty na přinejmenším tři zajímavé celovečerní filmy, ale ani jeden z nich není dotažen do konce. Musím říct, že i taková PÁNSKÁ JÍZDA měla uspokojivější dějový oblouk. A i u PÁNSKÉ JÍZDY jsem se díval na hodinky méně často, než při DOBLBA. Na novinářské projekci ve velkém sále Slovanského domu byl počet hlasitých zasmání publika nižší než jeden tucet, a to počítám i vlažná uchechtnutí. Poté, co mě před pár týdny Bohdan Sláma přesvědčil, že v českých podmínkách může dnes vzniknout skvělý film, nevidím důvod, proč být k DOBLBA shovívavý.

František Fuka

Poslední modifikace 29.12.2007, 11:54:09