Následující text je recenze Mateje Šišoláka pro FilmWeb.
Původní text naleznete na: http://filmweb.o2active.cz/show.article.aspx?id=34107

Parta mladíků znásilnila a zavraždila studentku medicíny a myslela si, že jí to projde. Boží mlýny sice melou pomalu, ale jistě a potrestání vrahů je jen otázkou času. Do kin přichází pokus o detektivní thriller F. A. Brabce inspirovaný skutečným případem!

Bolero
Režie: František A. Brabec
Scénář: Markéta Zinnerová
Hudba: Jan Jirásek
Hrají: Martin Stropnický, Jiří Bartoška, Jan Potměšil, Barbora Seidlová, David Kraus, Boleslav Polívka, Jana Štefánková...
Stopáž: 100 minut
Datum CZ premiéry: 11. března 2004
Distribuce: Bontonfilm

Bolero

Případ vraždy studentky bratislavské medicíny Ludmily Cervanové patří mezi nejcitlivější kauzy slovenského právního systému. Nehledě na kauzy spojené s vyšetřováním zločinů komunismu je právě případ bestiálně zavražděné studentky zajímavý svým provedením, nejasnou motivací a především pak dlouholetým vyšetřováním včetně několika protichůdných rozsudků, které podezřelé posílaly do vězení a zas je propouštěly. Příběh, jenž začal (a pro Cervanovou skončil) v roce 1976 poprvé „vyřešili“ slovenští kriminalisté až v roce 1981. Soud vinu skupiny pachatelů prokázal a skupinu mladých lidí poslal v roce 1982 za mříže na 4 až 24 let.

Po změně politických poměrů v roce 1989 požádali všichni odsouzení o revizi svého případu a nejvyšší československý soud rozsudek v roce 1990 zrušil. Údajní pachatelé se odvolávali na policejní nátlak a odsouzení na základě „politické objednávky“. Jeden z příbuzných zavražděné Cervanové totiž údajně odmítl v 80. letech přijmout státní vyznamenání, nebude-li případ vyřešen a viník potrestán. Nové výpovědi v prospěch obžalovaných, ani nové důkazy však výsledek obnoveného vyšetřování nijak zásadně nezvrátily. Letos v lednu vynesl bratislavský krajský soud nový rozsudek, který poslal šest mužů opět za mříže – tentokrát na 3 až 13 let. Obžalovaní se odvolali a celá kauza bude mít ještě dohru na Nejvyšším soudu SR.

Vyšetřování případu provází i spousta dalších pochybností – jen tak pro ilustraci dodávám, že v polovině devadesátých let patřilo jakékoli pátrání spojené s vraždou Ludmily Cervanové mezi zvlášť citlivé až nebezpečné záležitosti. A z vlastní zkušenosti můžu potvrdit, že zabývat se tímto případem bylo z různých míst nedoporučeno. Na definitivní rozuzlení spletitého případu si budeme muset ještě počkat, i když je jasné, že čas hraje proti spravedlnosti.

Proč takový dlouhý faktografický úvod? Protože i když tvůrci filmu přiznávají jen jakousi inspiraci případem, podobnost se skutečností rozhodně není náhodná. Scenáristka Markéta Zinnerová sice nepátrá po skutečných vinících a svůj scénář rekonstruuje bez pochybností o vině a nevině svých hrdinů, tak jak jej umožňuje umělecká licence, nad jejím scénářem ovšem leží stín příběhu, jenž se skutečně stal. Je to z mé strany čistá spekulace, ale předpokládám, že právě tato spojitost přitáhla pozornost mimořádného českého tvůrce F. A. Brabce – známého provokatéra a filmaře nezfilmovatelných látek. Filmy kdysi velice osobitého kameramana patří mezi nejzajímavější díla moderní české kinematografie. Král Ubu, Krysař i Kytice sice svou kvalitou kolísají, ale rozhodně je nepřehlédnete. O to víc překvapí nebo zklame neinvenční a fádní Bolero. Protože právě balanc mezi „dokumentární realitou“ a přípustnými filmařskými zjednodušeními F. A. Brabec nezvládl. Jakoby se na rozcestí, kdy se držet reality a kdy otevřít brány tvůrčí invence, vydal přesvědčivě a pokaždé špatným směrem.

Místo Ludmily Cervanové se ve filmu Bolero objevuje Marika Čihanová (Barbora Seidlová) a to pouze ve flashbacích. Vedle krásy a mládí jí autoři českého filmu přisoudili i oblibu temperamentních tanců – bolera a flamenca. I díky tomu přitahuje pozornost mužských očí – svého přítele Patrika (Ondřej Brousek), atraktivního spolutanečníka ze souboru Bolero i zvrhlých mladíků z řad pražské „zlaté mládeže“. Její náhlé, nevysvětlitelné zmizení vyšetřují kriminalisté poručík Poštulka (Pavel Šimčík) a podporučice Lipčíková (Kristina Filipová). Až hrůzný nález v kalných vltavských vodách „překvalifikuje“ zmizení na vraždu a znásilnění, čímž se do pátrání zapojí i major Hrazdíra (Martin Stropnický) a jeho spolupracovník kapitán Nečas (Jan Potměšil).

Zatímco sledujeme jejich úmorné a zatím bezvýsledné pátrání (vyšetřování stovek studentů a účastníků diskotéky, kde viděli Mariku naposled) tvůrci divákům odhalí charaktery dalších zúčastněných z řad podezřelých – zejména partičku kolem Artura Aksmana (David Kraus) a Danyho Kušnice (David Švehlík). Oba mládenci využívají chatu Arturova otce (Jiří Bartoška) k organizování skupinových sexuálních orgií, z nichž některé končí tragicky. Aksman st. má pro synův životní styl pochopení, už proto, že chatu sám využívá ke schůzkám s vnadnou sekretářkou Isabelou (Jana Štefánková). Synův zločin odhalí, ale jen proto aby ho důmyslně zamaskoval. Policie se nemá čeho chytnout, navíc když se v případu objevují i různí falešní svědkové a manipulátoři (jako Ilona Fetková v podání Anny Polívkové a Jana Fabiánová Lucie Medkové) a případ tak pomalu zapadá prachem. Snad jen major Hrazdíra a kapitán Nečas věří, že najdou tu pověstnou skulinu jež umožní vyšetřování opět otevřít.

F. A. Brabcovi opravdu fandím, nicméně musím přiznat, že jeho Bolero není dobrý film. Zejména díky scénáři, jenž je nelogický a nezřídka naivní. Markéta Zinnerová napsala příběh vhodný spíše pro televizní seriál. Bolero je zahlceno postavami, motivy a dějovými odbočkami, jejichž střípky se těžko skládají dohromady. Režisér klade důraz tu na Maričinu taneční průpravu (což jsou scény zavánějící klišé, nicméně hezky natočené), tu na osud jejích rodičů (Marta Vančurová a Vlastimil Harapes), pak přelétne na profilaci bezcharakterních prasat – mladých pachatelů, aby se přes krátké zastavení v jejich rodinách (Eva Salzmanová, Evelyna Steimarová, Alois Švehlík) stihl dostat ještě k portrétům dvou dalších pachatelů, jenž ke zlaté mládeži rozhodně nepatří.

A to jsou jen některé z motivů, jež poutají vaší pozornost. Bolero se snaží působit realisticky v popisu kriminalistické práce, což děj mimořádně zpomaluje, aby pak režisér nechal mladé policisty běhat po sídlišti s „kolty proklatě nízko“ v téměř westernovém stylu. Filmu neprospívá ani hvězdné obsazení – každý z herců (Vančurová, Harapes, Alois Švehlík) pak dostává zbytečný prostor, který diváka pouze mate. I další pachatelé jsou spíše figurky než živí lidé, smyšlený příběh by se bez něj klidně obešel. Navíc – vy jako divák máte sice správně před kriminalisty určitý náskok, ale ti za vámi spíše kulhají, než aby vás následovali. Bolero postrádá napětí kvalitní detektivky.

Dalším nepovedeným atributem jsou dialogy. Postavy plácají neskutečné nesmysly a některé proslovy patří mezi obzvláště „povedené“, za všechny alespoň: „Nevím, zda je horší být matkou oběti či vraha“. Není div, že takovýmto slovním arsenálem střílející herci působí značně nevěrohodně. Jakous-takous náplastí nevyužitých příležitostí je pak výkon hereckých doyenů – především Martina Stropnického a Jiřího Bartošky. Překvapivě nevadí ani obsazení Jany Štefánkové do role šéfovy milenky (otázkou je, zda to není způsobeno pouze obtížnou koncentrací recenzenta na její herectví, když disponuje jinými, zcela evidentními kvalitami). Hůře jsou na tom především mladší herci, i když téměř nemluvící Barbora Seidlová a Anna Polívková by možná snesly náročnější kritéria.

F. A. Brabec je mimořádně silný za kamerou. Jeho výtvarná a obrazová kouzla včetně několik drobných kameramanských hříček (scéna výslechu zavařující důchodkyně) patří mezi nejsilnější stránky Bolera. Na ambiciózní detektivku s hvězdným obsazením je to zoufale málo. Proto musím konstatovat, že tento pokus o první český detektivní film třetího tisíciletí skončil

Matej Šišolák

Poslední modifikace 20.05.2007, 18:42:49